Orlen wycofał reklamę z "Rzeczpospolitej"
Średnia sprzedaż "Rzeczpospolitej" w maju to ok. 40 tys. egz.
Ze szpigla środowego wydania "Rzeczpospolitej" wycofano planowaną dużą reklamę Orlenu - zakrywającą okładkę i ostatnią stronę gazety. Stało się to krótko po tym, jak "Wiadomości" TVP uderzyły w państwowe spółki i KPRM za wspieranie reklamami mediów nieprzychylnych rządowi.
Jeszcze w poniedziałek w planowanym układzie stron środowego wydania "Rz" była tzw. owijka, czyli reklama zakrywająca pierwszą i ostatnią stronę gazety. Zamówienie złożył Orlen. Jednak w poniedziałek wieczorem reklama została wycofana. Wcześniej "Wiadomości" TVP zarzuciły spółkom Skarbu Państwa i kancelarii premiera, że kupują reklamy w "mediach antyrządowych, otwarcie wspierających politykę opozycji", a "Fakt", "Polityka" i "Rzeczpospolita" mimo pieniędzy od KPRM, PKP czy PZU "prowadzą nagonkę na polski rząd".
Jako dowód w "Wiadomościach" pokazano archiwalne wydania czasopism i ich cenniki reklamowe, które miały uświadomić widzom TVP, jak rzekomo dużo pieniędzy idzie na wspieranie prywatnych mediów nieprzychylnych rządowi i prezydentowi. "Taki sam ton pogardy (jak w »Polityce« - przyp. red.) wybrzmiewał z komentarzy w »Rzeczpospolitej«. Jeden z publicystów (Jerzy Surdykowski – przyp. red.) prezydenta Andrzeja Dudę nazywał długopisem w rękach szaleńca, a rządy PiS śmiercią demokracji. W tym samym wydaniu »Rzeczpospolita« zamieściła kilkustronicowe reklamy spółek Skarbu Państwa: PKP i PZU" - mówił dziennikarz "Wiadomości" Maciej Sawicki.
- Potwierdzam, że taka reklama była planowana i została wycofana. Ale takie sytuacje zdarzały się już w redakcji, a reklama wracała po kilku dniach - przyznaje Andrzej Stec, wicenaczelny "Rz". Czy tym razem wycofanie ma związek z materiałem "Wiadomości"? - Oglądałem poniedziałkowe wydanie tego programu. Interpretację zostawiam ludziom inteligentnym - mówi jedynie Bogusław Chrabota, redaktor naczelny "Rz".
We wtorkowym wydaniu "Rzeczpospolita" zamieściła tekst Jacka Nizinkiewicza "Jacek Kurski wygrał wybory Jarosławowi Kaczyńskiemu".
Spytaliśmy Orlen o powody wycofania reklamy. W środę, kilka godzin po publikacji, Orlen wydał oświadczenie, w którym zaznaczył, że planował nawiązanie "merytoryczno-wizerunkowej" współpracy z dziennikami, ale o jej braku "zadecydowały względy techniczne, związane z ograniczonym czasem na przekazanie materiałów biznesowych niezbędnych do publikacji artykułów".
Oświadczenie @PKN_ORLEN w sprawie dzisiejszych publikacji w GW i Press-Service pic.twitter.com/sAT3ndG4cf
— Joanna Zakrzewska (@RzecznikORLEN) July 15, 2020
Od marca Orlen obsługuje agencja mediowa Sigma Bis, należąca do PZU i samego Orlenu. We wtorek na konferencji prasowej z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego prezes Daniel Obajtek poinformował, że Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie przez koncern Lotosu.
Jak wynika z danych ZKDP, średnia sprzedaż ogółem "Rzeczpospolitej" w maju wyniosła 39 769 egz. (spadek o 4,77 proc. w porównaniu z majem 2019 roku). W pierwszym kwartale tego roku Gremi Media zwiększyła zysk netto o 15 proc. (w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 roku) do 3,54 mln zł.
(JSX, SK, 15.07.2020)