Sprzedaż dzienników ogólnopolskich w marcu spadła o 15 proc.
"Puls Biznesu" i "Gazeta Podatkowa" zanotowały najmniejsze spadki sprzedaży rok do roku
Średnia sprzedaż dzienników ogólnopolskich w marcu 2020 roku spadła o 14,93 proc. rok do roku i o 9,06 proc. względem lutego. Ekspert zwraca uwagę, że w pierwszym miesiącu obowiązywania obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa najlepiej poradziły sobie tytuły zajmujące się tematyką biznesową i finansową.
Średnia sprzedaż dzienników ogólnopolskich należących do ZKDP wyniosła w marcu, miesiącu, w którym zaczęły obowiązywać ograniczenia związane z koronawirusem, 493 961 egz. W marcu tempo spadków było wyższe od całorocznych wyników w ubiegłych latach - w 2019 roku wyniosło 7,7 proc., w 2017 i 2018 - po blisko 10 proc.
Średnia sprzedaż ogółem "Faktu" (Ringier Axel Springer Polska) w marcu wyniosła 190 372 egz. i była niższa o 14,63 proc. w stosunku do marca 2019 roku. Dalej były: „Super Express” (Grupa ZPR Media) - 98 515 egz. (spadek o 16,38 proc.), „Gazeta Wyborcza” (Agora) - 72 620 egz. (spadek o 19,63 proc.), „Rzeczpospolita” (Gremi Media) - 38 437 egz. (spadek o 7,89 proc.), „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) - 33 544 egz. (spadek o 7,89 proc.), „Gazeta Podatkowa” (Wydawnictwo Podatkowe Gofin) - 22 431 egz. (spadek o 2,04 proc.), „Przegląd Sportowy” (RAS Polska) - 14 110 egz. (spadek o 35,18 proc.), „Gazeta Polska Codziennie” (Forum) - 10 907 egz. (spadek o 18,76 proc.), „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska) - 9236 egz. (spadek o 1,15 proc.), „Parkiet Gazeta Giełdy” (Gremi Media) - 3789 egz. (spadek o 3,81 proc.).
Zagłosuj na zdjęcie, które otrzyma Nagrodę Internautów w konkursie Grand Press Photo 2020
W porównaniu z lutym 2020 roku sprzedaż poprawiły tytuły: „Dziennik Gazeta Prawna” (wzrost o 3,85 proc.) i „Gazeta Podatkowa” (0,47 proc.). Pozostałe dzienniki zanotowały spadki: „Fakt” - o 10,38 proc., „Super Express” - 11,47 proc., „Gazeta Wyborcza” - 9,97 proc., „Rzeczpospolita” - 2,41 proc., „Przegląd Sportowy” - 26,8 proc., „Gazeta Polska Codziennie” - 11,89 proc., „Puls Biznesu” - 1,19 proc., „Parkiet Gazeta Giełdy” - 0,53 proc.
Redaktor naczelny "Pulsu Biznesu" Grzegorz Nawacki najmniejszy spadek jego tytułu w zestawieniu, w ujęciu rok do roku, tłumaczy tym, że model biznesowy „PB” opiera się w dużej mierze na prenumeracie, a gazeta trafia głównie do firm. - Dlatego sytuacja z koronawirusem nie wpłynęła negatywnie na naszą sprzedaż. Mamy specyficzne treści, nie dostarczamy rozrywki, lecz jesteśmy dla czytelników narzędziem wspierającym biznes - tłumaczy Nawacki.
„Gazeta Wyborcza” rok do roku straciła co piątego czytelnika wydania papierowego. Jerzy B. Wójcik, wydawca „GW”, zapewnia, że spadki sprzedaży wydania papierowego "GW są pod kontrolą. - ZKDP nie odnotowuje subskrypcji elektronicznych, których mamy już 245 tysięcy. Jak na czas pandemii i lockdownu jestem zachwycony, wdzięczny i przeszczęśliwy, że ludzie, wychodząc po chleb, nie zapominają kupić gazety. Mamy swoje szacunki, jestem raczej spokojny, jeśli chodzi o sprzedaż papieru. Ona naturalnie spada, bo świat się zmienia - mówi Wójcik.
Piotr Zagórski, dyrektor zarządzający agencji mediowej MediaOn, zauważa, że najlepiej w marcu poradziły sobie tytuły poświęcone biznesowi i finansom. - Tego rodzaju tytuły mają bardziej świadomych i wiernych czytelników, którzy chętniej sięgają po fachowe i rozbudowane treści. Do grona ich odbiorców należą m.in. przedsiębiorcy, którzy w czasie pandemii chcą być na bieżąco z informacjami, ale też interpretacjami i opiniami specjalistów - wskazuje Zagórski.
Dane: Polskie Badania Czytelnictwa, audyt ZKDP.
(PAZ, 07.05.2020)