Ruszył Kanał Sportowy, zdaniem ekspertów bez istotnych słabych punktów
Założycielami Kanału Sportowego są, od lewej: Michał Pol, Tomasz Smokowski, Mateusz Borek i Krzysztof Stanowski (screen: YouTube.com/Kanał Sportowy)
W niedzielę na YouTube ruszył Kanał Sportowy, stworzony przez Michała Pola, Mateusza Borka, Tomasza Smokowskiego i Krzysztofa Stanowskiego. Wśród planowanych programów jest m.in. realizowana wspólnie z Onetem „Misja Futbol”. Zdaniem ekspertów inicjatywa dziennikarzy sportowych ma solidne podstawy, aby przyciągnąć widzów i reklamodawców.
W trakcie niedzielnej relacji live twórcy zaprezentowali studio oraz ramówkę na najbliższe tygodnie. Poinformowano też, że stałym partnerem KS jest firma bukmacherska Etoto. Widownia ponadgodzinnego programu dochodziła do 16 tys. widzów.
W poniedziałki o godz. 10.30 na KS oraz w Onecie będzie emitowana "Misja Futbol". Gospodarzami programu będą Borek i Smokowski, a stałym gościem będzie Dariusz Szpakowski z TVP. W najbliższych tygodniach ma ruszyć drugi z poniedziałkowych programów - poświęcona Ekstraklasie „Liga.pl”. Jej gospodarzami będą byli i obecni piłkarze: Łukasz Trałka, Michał Żewłakow i Jakub Wawrzyniak. We wtorki zaplanowano „Top 10” z rankingami piłkarskimi, który poprowadzi Tomasz Smokowski, podobnie jak cykl rozmów ze sportowcami „Mój pierwszy raz” oraz czwartkowe „Mówię, sprawdzam” (powrót do wypowiedzi z wywiadów sprzed lat).
Dziękujemy za dziś. Zapraszamy na jutro, od 10:25. MisjaFutbol w #KanałSportowy i @onetpl pic.twitter.com/TRrVJyL8CZ
— Tomasz Smokowski (@TSmokowski) March 1, 2020
Po meczach Ligi Mistrzów będzie emitowany program „Najlepsza liga świata”. W czwartki ma też pojawić się „La Liga Bonita”, której prowadzącym będzie Pol, a stałym gościem Dominik Piechota z Newonce.sport. Pol będzie również gospodarzem sobotniego programu „Wasz Kanał Sportowy”, w którym znajdą się omówienia wydarzeń w ligach piłkarskich i odpowiedzi na pytania widzów. Z myślą o nich przygotowano też „Hate Park”, do którego będzie można zadzwonić.
Niejasna przyszłość Mateusza Borka w Polsacie
Stanowski ma przygotowywać felietony w formie wideo. Mateusz Borek poprowadzi program „Mati, ludzie, pieniądze” o finansach w sporcie oraz magazyn o MMA. Trwają rozmowy nad przeniesieniem programu „W ringu”, który nadawany był do tej pory na kanale Etoto. Borek nie wyjaśnił swojej sytuacji w Polsacie, z którym jest związany od lat. Jak informowaliśmy, jego pracodawca nie wyraził zgody na aktywność dziennikarza na YouTube.
Raz w miesiącu cała czwórka założycieli KS ma spotykać się razem w programie. Przewidziano też wydania specjalne w przypadku wyjątkowych zdarzeń. Oprócz tego w planach są programy o Formule 1, golfie, koszykówce i żużlu. Jak powiedział Stanowski w czwartek na antenie Weszło FM, prowadzonych jest wiele rozmów w sprawie tematycznych programów. - Jednak zanim ruszą, muszą najpierw mieć wsparcie sponsorskie - wyjaśnił. Jak dodał, programów o innych dyscyplinach niż piłka nożna nie będzie wiele, bo nie ma na to zapotrzebowania sponsorów i reklamodawców.
Doświadczenie i rozpoznawalność największymi atutami twórców kanału
Zdaniem ekspertów pomysł na KS nie ma istotnych słabych punktów. - Zagrożeniem może być wiązanie się z YouTube jako jedyną platformą, na którą ma się niewielki wpływ, a trzeba brać pod uwagę zmiany technologiczne i prawne. Potrzebna też będzie cierpliwość do wymagających widzów serwisu - mówi Karol Wyszyński, prezes Los Videos, agencji produkującej treści wideo.
Eksperci jako atuty przedsięwzięcia wymieniają przede wszystkim doświadczenie twórców, ich rozpoznawalność, która ułatwia promocję; znajomości w świecie sportu oraz sporą bazę subskrybentów kanału, których jeszcze przed startem było blisko 80 tys. - KS promocję ma zapewnioną od momentu ujawnienia pierwszych planów. Pomysł ma duże szanse powodzenia także dlatego, że tematyka sportowa gromadzi wielu odbiorców również w tradycyjnych mediach. Jeżeli coś ma przyciągnąć nowych, to właśnie sport - mówi Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House.
Aleksandra Marciniak, head of Havas Sports & Entertainment (Havas Media Group), nie ma obaw, że programy na kanale zdominują „gadające głowy”. - Cała czwórka twórców świetnie czuje internet, ma tysiące fanów w mediach społecznościowych i znajomości z gwiazdami sportu. Dzięki otwarciu na współpracę z markami komercyjnymi mogą też zyskać dostęp do unikalnego kontentu, jak np. materiały na wyłączność ze sportowcami, którzy są ambasadorami różnych firm. Twórcy nie będą mieli obostrzeń reklamowych często spotykanych w tradycyjnych mediach, co powinno im ułatwić pozyskanie sponsorów - podkreśla Marciniak. Olek Wandzel, VP strategy w Abstra, dodaje: - Twórcy KS świetnie czują się w formatach studyjnych, dlatego w pierwszych krokach stawiają na to, na czym się znają najlepiej. To w pełni zrozumiała i słuszna decyzja.
Naśladowcy się pojawią, ale nie będą mieli łatwo
Maciej Czech, chief growth officer w MullenLowe Mediahub, zauważa, że KS ma szerokie możliwości pozyskiwania reklamodawców. - Programy emitowane na żywo mogą mieć nawet kilkadziesiąt tysięcy widzów, co z pewnością przyciągnie zainteresowane firmy. Z pewnością będzie to gratka dla firm bukmacherskich i marek sportowych, także dla branży FMCG, czyli np. producentów przekąsek - wylicza Czech.
Eksperci nie mają wątpliwości, że ewentualne powodzenie KS przyciągnie naśladowców. - Jeżeli Pol i reszta nawiążą współpracę z dużymi brandami, to mają szansę stać się liderem na długi czas. Ich naśladowcy mogą mieć przez to utrudnioną walkę o kawałek reklamowego tortu - ocenia Czech. Wandzel dodaje: - Trzeba jednak pamiętać, że tworzenie dobrej jakości treści na YouTube w dłuższym okresie nie jest takie proste, jak się wszystkim wydaje. Nie bez powodu na tę chwilę niewielu się to udało - podkreśla jeden z szefów grupy Abstra, do której należy kanał Foot Truck na YouTube.
(PAZ, MAC, 02.03.2020)