Top Marka 2019: „Gazeta Wyborcza”, TVN i PGE najsilniejszymi brandami
Główna część raportu to rankingi marek o najszerszym dotarciu i najlepszym wizerunku w 50 medialnie najmocniejszych branżach
Dwunasta edycja rankingu brandów o najlepszym wizerunku objęła aż 500 marek z 50 branż. Liderem zestawienia Top Marka 2019 została „Gazeta Wyborcza”, drugie miejsce zajął TVN, a trzecie – PGE Polska Grupa Energetyczna. Wśród 10 najsilniejszych marek jest pięć mediowych, trzy motoryzacyjne, jedna energetyczna i jedna paliwowa.
Top Marka 2019 to największe badanie marek w polskich mediach. Wyniki prezentujemy w najnowszym wydaniu magazynu „Press”.
Badanie przeprowadził Press-Service Monitoring Mediów. Przeanalizowano materiały z prasy, internetu i social mediów opublikowane od 1 lipca 2018 roku do 30 czerwca 2019 roku – łącznie 73 mln informacji. Podstawą metodologii było zastosowanie porównywalnych wskaźników dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniających specyfikę prasy, portali internetowych i social mediów. Położono nacisk na wskaźniki pokazujące, z jakim skutkiem marka dociera do odbiorców. O miejscu brandu w rankingu decydował wskaźnik siła marki – wypadkowa kilku zmiennych (liczby publikacji, impaktu i indeksu sentymentu) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat.
Miejsca na podium w klasyfikacji wszystkich 500 brandów zajęły marki: „Gazeta Wyborcza”, TVN i PGE. W pierwszej dziesiątce znalazły się ponadto marki: Audi, BMW, Polsat, „Super Express”, Mercedes, Orlen, TVN 24.
Główna część raportu to rankingi marek o najszerszym dotarciu i najlepszym wizerunku w 50 medialnie najmocniejszych branżach. Tak np. w sektorze bankowym najbardziej medialną marką jest PKO Bank Polski, w branży firm pożyczkowych – Provident, w FMCG artykuły spożywcze – E. Wedel, w branży smartfonów – iPhone, w telekomunikacji – Plus, w ubezpieczeniach – PZU, w branży targów – MTP, a opieki medycznej – Medicover.
Aż pięć marek medialnych znalazło się w pierwszej dziesiątce rankingu 500 brandów. W poszczególnych sektorach mediów miejsca na podium zajęły: prasa – kolejno: „Gazeta Wyborcza”, „Super Express”, „Rzeczpospolita”; portale internetowe – Wp.pl, Onet.pl, Gazeta.pl; radio – RMF FM, Radio Zet, Polskie Radio 24; telewizja – TVN, Polsat, TVN 24; serwisy VoD – Netflix, Ipla, HBO Go.
Ocena jakościowa przekazu stanowiła niezwykle ważny element analizy – pozytywny wydźwięk wzmianek zwiększał siłę medialną marki. Najwyższy indeks sentymentu – 4,34 – w top 500 marek odnotował brand z kategorii ”Sieci – apteki i drogerie” – Super-Pharm. W top 5 tej kategorii znalazły się aż dwie marki z branży „Markety AGD i budowlane”: Polskie Składy Budowlane z wynikiem 4,27 (miejsce 2.) i Bricomarché - 4,11 (miejsce 4.). Trzecią najlepiej ocenianą marką został Savicki – z branży jubilerskiej, który uzyskał indeks sentymentu na poziomie 4,24. Na miejscu 5. uplasował się Lexus - marka samochodowa premium z wynikiem 4,02.
Topową piątkę brandów o największym wskaźniku dotarcia informacji otworzyła „Gazeta Wyborcza”. Impact tej marki wyniósł aż 9 055 918 704. Drugi wynik w rankingu 500 należał do Google – 8 918 589 288. Na 3. miejscu uplasował się Microsoft – 7 509 293 952. W pierwszej piątce znalazły się także: TVN – 6 573 777 532 oraz Polska Grupa Energetyczna – 5 047 869 396.
– Top Marka jest unikalną na polskim rynku cykliczną analizą, która uwzględnia najszersze spektrum działań komunikacyjnych brandów. Reaguje na zmieniające się trendy rynkowe, ale jej metodologię stanowią niezmiennie trzy kluczowe filary: liczba publikacji, ich zasięg i wydźwięk - podkreśla Marlena Sosnowska, rzeczniczka prasowa Press-Service Monitoring Mediów.
Badanie Top Marka jest wspólnym przedsięwzięciem pomysłodawcy projektu - magazynu „Press” i autora metodologii - Press-Service Monitoring Mediów. Realizowane jest od 2007 roku. Pierwsze edycje zawierały analizę publikacji prasowych. W 2013 roku badanie poszerzono o materiały z internetu, dwa lata później - o wzmianki z serwisów społecznościowych.
50 najsilniejszych medialnie brandów otrzymało tytuł i statuetkę Top Marka 2019.
Publikacji raportu Top Marka 2019 towarzyszyła debata o roli employer brandingu w budowaniu wizerunku marki i jego wpływie na rozwój biznesu oraz o mierzeniu efektywności komunikacji. Wzięli w niej udział: Agnieszka Krajnik (koordynator CSR Provident Polska), Aleksandra Chalimoniuk (dyrektor komunikacji i PR w Jysk), Łukasz Jarota (CEO Agencja Grow), Michał Fura (dyrektor komunikacji korporacyjnej i public affairs UPC) i Sebastian Bykowski (Press-Service Monitoring Mediów). Dyskusję prowadziła Joanna Tonkowicz (Absolvent Consulting).
Więcej na stronie Topmarka.press.pl i w najnowszym wydaniu magazynu "Press". Poszczególne raporty branżowe i e-wydanie są do kupienia w sklepie internetowym.
(CP, 31.10.2019)