Już 76 proc. Polaków unika reklam w internecie
Polska na tle wybranych krajów (fot. materiały prasowe)
76 proc. użytkowników internetu w Polsce korzysta przynajmniej z jednego sposobu, który umożliwia im unikanie reklam – wynika z analizy domu mediowego Mindshare Polska, przygotowanej na podstawie badania Live Panel.
Oznacza to, że wskaźnik unikania reklam wzrósł w Polsce w 2018 roku o 4 punkty procentowe, w porównaniu z 2017 rokiem (wtedy reklam unikało 72 proc. internautów).
Z analizy Mindshare wynika, że najczęściej stosowaną metodą blokowania reklam są nie adblocki, czyli oprogramowanie blokujące reklamy (korzysta z nich 38 proc. użytkowników internetu), lecz pomijanie reklam emitowanych przed lub w trakcie materiału wideo (46 proc. badanych deklaruje, że pomija reklamy przy każdej możliwej okazji). Co więcej, 19 proc. badanych wskazało, że w celu uniknięcia reklam zmienia ustawienia przeglądarki lub urządzenie, z którego korzysta, a 6 proc. - wykupuje dostęp do treści premium.
Eksperci Mindshare doszli do wniosku, że gdyby całkowicie wyeliminować adblocki, to i tak co najmniej 57 proc. użytkowników internetu unikałoby reklam w inny sposób.
Michał Szczur, digital activation manager w Mindshare, zwraca uwagę, że formaty wideo są o wiele bardziej akceptowalne niż klasyczne reklamy display. "To tu należy upatrywać szansy dla marketerów. Na pewno związane jest to z mniejszą podażą wideo w internecie, ich bardziej angażującą formą, która wywołuje silniejsze emocje w porównaniu z animowanym czy statycznym banerem, a także z silnymi konotacjami reklamy wideo z reklamami na YouTube, które w znacznej części możemy pominąć" – komentuje Szczur.
Odsetek osób w Polsce deklarujących unikanie reklam jest zbliżony do wyniku w Niemczech (74 proc.) i Rosji (75 proc.). Z analizy wynika, że polscy konsumenci są mniej otwarci na przekaz reklamowy w internecie niż mieszkańcy niektórych rynków zachodnioeuropejskich (przykładowo we Włoszech odsetek osób unikających reklamy wynosi 61 proc., a we Francji 63 proc.).
Live Panel to coroczne badanie GroupM poświęcone konsumpcji w kategoriach produktowych, korzystaniu z mediów i zachowaniom w digitalu. Zrealizowane techniką CAWI (computer assisted web interview) na grupie 5,5 tys. użytkowników internetu w Polsce (dane za 2018 rok).
(IKO, 27.03.2019)