Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Kwiecień 15, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Google zmienia zasady: bez reklam w aplikacjach mediów. Uderzenie w wydawców

Nowa regulacja sklepu Google uderza w europejskich wydawców (PAR)

Grupa Google zmieniła zasady publikacji reklam w aplikacjach sprzedawanych przez Google Play. Zmiana uderza w polskich wydawców, sprzedających swoje treści w aplikacjach w formule open.

Jak sugerują wydawcy, to kolejna prezentacja siły ze strony Google. Koncern musi usiąść do stołu negocjacyjnego, a dotychczasowe jego posunięcia wskazują, że nie ma zamiaru zaproponować polskim wydawcom godziwego wynagrodzenia za treści, z których korzysta.

Google zmienił zasady w aplikacjach mediów

Świadczy o tym ostatnia aktualizacja w sklepie Google. Tam gigant z USA zmienił zasady obowiązujące aplikacje z grupy "Wiadomości i czasopisma". Zażądał m.in. podawania źródła wiadomości i artykułów z czasopism, w tym m.in. pierwotnego wydawcę lub autora każdego artykułu, regularnej aktualizacji treści, łatwego kontaktu z wydawcą czy podglądu treści w aplikacji przed zakupem.

Czytaj też: Porozumienie polskich wydawców z Google coraz mniej realne. Koncern podważa badania

Google zażądał również od wydawców aplikacji newsowych ograniczenia stosowania marketingu afiliacyjnego i generowania przychodów z reklam. Aktualizacja musiała bardzo zaskoczyć polskie media w okresie negocjacji opłat, jakie firma miałaby odprowadzać za korzystanie z treści publikowanych przez polskich wydawców.

ZPR stwierdził, że nie komentuje sprawy. Interia przesłała ogólny komunikat: "Interia przestrzega najwyższych standardów wydawniczych i dziennikarskich. Wspominane rozwiązania od dawna funkcjonują w naszych portalu, serwisach tematycznych oraz aplikacjach. Ich beneficjentami są przede wszystkim odbiorcy treści informacyjnych".

RASP i Wirtualna Polska odesłały do wspólnego stanowiska Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych. Ale jego prezes Maciej Kossowski zasłonił się nieznajomością tematu.

Regulacja Google oznacza, że wydawcy nie będą mogli refinansować prezentacji swoich treści poprzez reklamy. Do tej pory był to prosty sposób na pozyskiwanie przyszłych subskrybentów. Nie wiadomo, jak zmiana regulaminu Google odbije się na serwisach VOD – m.in. TVP czy Polsatu.

Czytaj też: Polscy i europejscy wydawcy chcą pilnej regulacji AI. "Bez tego wszyscy tracą"

(PAR, 15.04.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.