Przez cztery lata sektor agencji PR powiększył się o prawie 17 proc.

Rozmieszczenie terytorialne agencji PR (fot. materiały prasowe)
Druga edycja badań przeprowadzonych przez zespół agencji Exacto PR i Uniwersytetu Warszawskiego z końca 2024 roku wykazała, że w ciągu czterech lat sektor agencji PR powiększył się o prawie 17 proc.
Spośród 934 agencji, które funkcjonowały na rynku PR w 2020 roku (podczas pierwszej edycji badania), aż 329 zawiesiło lub zlikwidowało działalność przed końcem 2024 roku.
W latach 2021-2024 na rynku pojawiły się 444 podmioty, z których 76 proc. stanowiły jednoosobowe działalności gospodarcze. W tym okresie zaczęło też działać 107 spółek. Szereg tego typu podmiotów zatrudnia obecnie już nie na etacie, a na umowach zlecenia i/lub o dzieło. Popularną formą współpracy stało się też samozatrudnienie.
Prof. dr hab. Dariusz Tworzydło, kierownik zespołu badawczego, w komentarzu na temat badania wyjaśnia, że przyczyną takiej zmiany są oczekiwania klientów, zmiany na rynku, koszty pracy, ale także rozwój nowoczesnych technologii, w tym tych opartych na sztucznej inteligencji.
Z badania wynika, że na koniec 2024 roku w Polsce działało 1089 firm PR. Są to podmioty, które zostały zweryfikowane pod kątem realnie prowadzonej działalności poprzez ocenę szeregu parametrów, w tym ich komunikacji z otoczeniem (sprawdzano na przykład, czy mają działającą stronę www lub aktualny profil w mediach społecznościowych).
Stolicą PR-u pozostaje Warszawa, gdzie działa 563 zarejestrowanych podmiotów. W 2020 roku były to głównie spółki z o.o. (62 proc. w ujęciu ogólnym). W 2024 roku nie da się już wskazać jednego dominującego typu przedsiębiorstw. Wspomniane wcześniej spółki z o.o., jak również jednoosobowe działalności, mają zbliżone wskaźniki udziału w rynku (odpowiednio 43 proc. i 49 proc.).
Badaniem zarządzali w poszczególnych obszarach: prof. dr hab. Dariusz Tworzydło (kierownik zespołu badawczego), dr Przemysław Szuba oraz dr Łukasz Przybysz. Badania stanowią drugą edycję projektu zapoczątkowanego w roku 2020 podczas Kongresu Public Relations, którego jubileuszowa (25.) edycja odbędzie się we wrześniu w Rzeszowie.
(KAP, 04.04.2025)
