Debata „Press”: Marki w dobie zmian
W debacie wzięli udział Lidia Kołucka (dyrektorka wykonawcza ds. sponsoringu Orlenu), Paweł Trochimiuk (prezes The Partners), Marta Pokutycka-Mądrala (dyrektorka komunikacji korporacyjnej, rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden) i Dariusz Maciołek (dyrektor marketingu Banku BNP Paribas) (fot. Maciej Jesiotr)
Marki przechodzą próbę: czy i jak potrafią dostosować się do przemian w otoczeniu i w postawach konsumentów – wynika z debaty „Marki w dobie zmian” zorganizowanej przez redakcję magazynu „Press”.
Brandy mierzą się dzisiaj z wieloma wyzwaniami. Jedne dotyczą geopolityki, zmian klimatu, konieczności przemodelowania łańcuchów dostaw i sprostania wymogom zrównoważonego rozwoju, w tym regulacjom w tym obszarze. Drugie wynikają ze zmian w hierarchii wartości u szczególnie młodych konsumentów. Dla nich coraz ważniejsze jest, by marki nie ograniczały się do zarabiania, by były aktywne w rozwiązywaniu problemów – globalnych, takich jak skutki zmian klimatu, ale też tych dotykających poszczególnych klientów. Powinny też tworzyć środowisko pracy zapewniające poszanowanie praw każdego zatrudnionego i angażować się w zmiany, które wyrugują zjawiska dyskryminacji i marginalizacji różnych grup społecznych.
– Marki są w momencie próby – mówiła podczas dyskusji Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej, rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden. – Konsumenci coraz częściej sprawdzają: jak się marka komunikuje, czy nie uprawia greenwashingu albo socialwashingu. Na ile jest szczera, transparentna.
Dla Lidii Kołuckiej, dyrektorki wykonawczej ds. sponsoringu Orlenu, jednym z kluczowych dla rozwoju marek obszarów są odpowiednie przepisy. – Dla budowania zaufania najważniejsze jest działanie zgodnie z zasadami. A te wynikają między innymi z regulacji. One tworzą ramy, w których porusza się marka, i mechanizmy weryfikacji tego, co o sobie mówi – mówiła ekspertka koncernu.
Jak z kolei podkreślał Paweł Trochimiuk, prezes The Partners, dziś dla brandów najważniejsze jest, by spróbowały zrozumieć klientów, postawić się na ich miejscu, myśleć i czuć jak oni. – Czas ostatnich zmian, które wydają się narastać, zmusza nas do tego, abyśmy byli niewiarygodnie empatyczni wobec naszych klientów. Słowo „empatia” powinno być wręcz słowem tego roku – wskazywał szef agencji.
– Wchodzimy w etap dojrzałości brandów – zauważył Dariusz Maciołek, dyrektor marketingu Banku BNP Paribas. – Spójrzmy na to, jak zachowywały się brandy, gdy południe kraju nawiedziła powódź. Nie było z ich strony nadmiernej komunikacji o tym, co robią. One po prostu działały.
Debata odbyła się w studiu WP. Jej zapis wideo obejrzeć można poniżej, a skrót – w listopadowo-grudniowym wydaniu magazynu „Press”.
(CP, 31.10.2024)