Rymanowski, Piasecki i Stankiewicz dziennikarzami politycznymi z największym zaufaniem
Największym zaufaniem odbiorcy obdarzają Bogdana Rymanowskiego, a zaraz po nim Konrada Piaseckiego (screen: YouTube/Radio ZET, screen: YouTube/TVN Style, screen: YouTube/Stan Wyjątkowy)
Monika Olejnik, Piotr Kraśko i Dorota Gawryluk są najbardziej rozpoznawalnymi dziennikarzami zajmującymi się tematyką polityczną – wynika z przeprowadzonego przez Centrum Badania Opinii Społecznej badania "Społeczny odbiór dziennikarzy zajmujących się kwestiami politycznymi". Największym zaufaniem Polacy obdarzają Bogdana Rymanowskiego, Konrada Piaseckiego i Andrzeja Stankiewicza. Najmniej ufają Michałowi Rachoniowi.
Najbardziej rozpoznawalna wśród dziennikarek i dziennikarzy zajmujących się tematyką polityczną jest Monika Olejnik, którą kojarzy 90 proc. ankietowanych. Dużą społeczną rozpoznawalnością mogą pochwalić się też Piotr Kraśko (85 proc.), Dorota Gawryluk (81 proc.) i Katarzyna Kolenda-Zaleska (77 proc.).
Olejnik i Kraśko rozpoznawalni niezależnie od wieku
Ponad dwie trzecie respondentów (68 proc.) kojarzy Bogdana Rymanowskiego. Dziennikarzami, których zna ponad połowa dorosłych Polaków są ponadto Rafał Ziemkiewicz (56 proc.), Robert Mazurek (55 proc.), Michał Rachoń (55 proc.), Jacek Żakowski (55 proc.), Konrad Piasecki (52 proc.) i Marek Czyż (51 proc.).
Czytaj też: Pierwszy sezon programu Katarzyny Kasi i Jerzego Bralczyka z 17 odcinkami
Autorzy badania zauważają, że "w gronie dziennikarzy, o których pytaliśmy, są osoby, które zna także zdecydowana większość badanych, którzy deklarują, że polityką w ogóle się nie interesują lub że ich zainteresowanie dla tych spraw jest niewielkie. Do grona takich dziennikarzy zaliczają się Monika Olejnik, Piotr Kraśko, Dorota Gawryluk, a także Katarzyna Kolenda-Zaleska. Zdecydowana większość badanych deklarujących bardzo duże bądź duże zainteresowanie polityką kojarzy niemal wszystkie 20 osób, o które pytaliśmy. Wyjątkami są tylko Renata Grochal i Grzegorz Jankowski, którzy kojarzeni są przez mniejszość pytanych, nawet spośród osób bardzo zainteresowanych polityką".
Odsetki respondentów kojarzących wymienione osoby (źródło: CBOS)
CBOS wskazuje, że Monika Olejnik, Piotr Kraśko i Dorota Gawryluk są rozpoznawalni dla większości badanych niezależnie od ich wieku, choć wyraźnie rzadziej niż starsi kojarzą ich osoby w wieku 18–24 lat. Warto też dodać, iż jedynie ta trójka dziennikarzy z dwudziestki uwzględnionej w badaniu cieszy się nieco wyższym poziomem rozpoznawalności wśród kobiet niż wśród mężczyzn.
Katarzynę Kolendę-Zaleską i Bogdana Rymanowskiego zna zdecydowana większość badanych, którzy ukończyli 25. rok życia, natomiast w najmłodszej grupie wiekowej kojarzący te postaci są w mniejszości.
Bogdan Rymanowski z największym zaufaniem
Rafał Ziemkiewicz i Robert Mazurek najbardziej znani są wśród badanych w wieku 25-44 lat, natomiast Michał Rachoń największą rozpoznawalnością cieszy się w dwóch grupach wiekowych – wśród młodych w wieku 25-34 lat oraz wśród badanych w wieku 55+.
Czytaj też: Oskarżony o rozbój były dziennikarz TVN i RMF FM pozostanie w areszcie
Grupa wiekowa 55+ to też badani, którzy znacznie częściej niż młodsi kojarzą osobę Jacka Żakowskiego. Konrada Piaseckiego najczęściej rozpoznają badani z przedziału wiekowego 25-34 oraz 45-54 lat. Marka Czyża i Grzegorza Jankowskiego najbardziej kojarzą respondenci w wieku 25–34 lat. Justyna Dobrosz- Oracz oraz Renata Grochal najbardziej znane są osobom wieku 45+, a Dominika Wielowieyska grupie badanych w wieku 65+. Andrzeja Stankiewicza najczęściej kojarzą badani w wieku 45-54 lat.
Rozpoznawalność dziennikarzy zajmujących się tematyką polityczną w zależności od wieku respondentów (źródło: CBOS)
Największym zaufaniem odbiorcy obdarzają Bogdana Rymanowskiego, a zaraz po nim Konrada Piaseckiego. "Ze statystycznego punktu widzenia liderowi rankingu zaufania dorównują ponadto Andrzej Stankiewicz, Robert Mazurek, Dorota Gawryluk i Katarzyna Kolenda-Zaleska (ich średnie są tylko nieznacznie niższe niż średnia uzyskana przez Bogdana Rymanowskiego). Ponadto wynik zbliżony do wyniku Konrada Piaseckiego, i kolejnej czwórki z czołówki tego rankingu, ale znacząco gorszy od średniej Bogdana Rymanowskiego, uzyskał Grzegorz Jankowski. Generalnie też, z wyjątkiem Michała Rachonia, dziennikarze uwzględnieni w tym badaniu częściej odbierani są pozytywnie niż negatywnie" – zauważają autorzy badania "Społeczny odbiór dziennikarzy zajmujących się kwestiami politycznymi".
Z badania CBOS wynika, że wśród osób identyfikujących się z lewicą największe zaufanie budzą Konrad Piasecki, Katarzyna Kolenda-Zaleska, Renata Grochal i Justyna Dobrosz-Oracz.
Mazurek popularny wśród prawicy
Badani o poglądach lewicowych na ogół deklarują natomiast nieufność wobec Michała Rachonia, Rafała Ziemkiewicza, Łukasza Warzechy, Pawła Lisickiego i Krzysztofa Stanowskiego. Respondenci o poglądach centrowych najbardziej ufają Katarzynie Kolendzie-Zaleskiej, Piotrowi Kraśce i Dorocie Gawryluk. Nieufność w tej grupie budzą natomiast Michał Rachoń, Rafał Ziemkiewicz, Łukasz Warzecha i Paweł Lisicki.
Czytaj też: Były dyrektor radiowej Jedynki Marcin Kusy dostał w stacji nową audycję
Wśród badanych deklarujących poglądy prawicowe spośród dziennikarzy uwzględnionych w badaniu największym zaufaniem cieszy się Robert Mazurek, a na kolejnych miejscach znaleźli się Krzysztof Stanowski i Rafał Ziemkiewicz. Dziennikarze, którym prawicowi respondenci na ogół nie ufają, to Dominika Wielowieyska, Monika Olejnik, Justyna Dobrosz-Oracz, Piotr Kraśko, Renata Grochal, Jacek Żakowski, Marek Czyż i Katarzyna Kolenda-Zaleska.
Ankietowani, którzy nie potrafili lub nie chcieli określić swoich poglądów politycznych na osi lewica-centrum-prawica, największym zaufaniem darzą Konrada Piaseckiego, Bogdana Rymanowskiego, Katarzynę Kolendę-Zaleską i Andrzeja Stankiewicza.
Zaufanie do dziennikarzy zajmujących się tematyką polityczną. Średnie na skali od -3 (głęboka nieufność) do +3 (pełne zaufanie) (źródło: CBOS)
Badanie zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) w okresie od 23 do 26 września 2024 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000).
Czytaj też: Wybrane kanały Canal+ Polska z reklamami także w trakcie programów
(MAK, 07.10.2024)