Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Dział: PRASA

Dodano: Październik 03, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Dyrektor generalny ZAiKS: nowelizacja ustawy o prawie autorskim nie chroni dostatecznie fotografów i innych twórców

Dyrektor generalny ZAiKS ma m.in. zastrzeżenia do artykułu w znowelizowanej ustawie, w którym pominięto twórców dzieł fotograficznych jako uprawnionych do wynagrodzenia za korzystanie z ich utworów w internecie (fot. materiały prasowe, Filip Miller)

Przyjęta niedawno nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie chroni dostatecznie fotografów i innych twórców – sygnalizuje Karol Kościński, dyrektor generalny Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Karol Kościński podobnie jak przedstawiciele innym organizacji branżowych, które uczestniczyły we wrześniowym Forum Prawa Autorskiego, ma zastrzeżenia do przepisów regulujących tzw. text and data mining, czyli eksploracji tekstów i danych metodami automatycznymi lub półautomatycznymi w celu znalezienia nowych wzorców, trendów i prawidłowości statystycznych (metoda TDM jest przydatna w nauce, biznesie, a dziś także w obszarze AI).

Chodzi dokładnie o regulację, według której możliwe jest użycie treści chronionych prawem autorskim w celach komercyjnych, jeśli ich właściciel nie wycofał na to zgody poprzez zamieszczenie stosownej informacji, np. na stronie internetowej w sposób możliwy do odczytania jej przez boty pobierające treści.

Problem w tym, że takie zastrzeżenie jest w praktyce nieskuteczne. Jak tłumaczy, Karol Kościński, nie ma rozwiązań informatycznych, które blokowałyby w sposób widoczny dla maszyny dostęp do określonych treści. - Oznacza to więc, że nawet jeśli twórca nie zgadza się na pobieranie swoich treści do trenowania, to i tak algorytmy AI mogą to zrobić – tłumaczy Kościński.

Dyrektor generalny ZAiKS ma również zastrzeżenia do art. 214 w znowelizowanej ustawie, w którym pominięto twórców dzieł plastycznych i fotograficznych jako uprawnionych do wynagrodzenia za korzystanie z ich utworów w internecie.

- Będziemy domagali się reformy tej regulacji w Polsce. Nasze zaprzyjaźnione organizacje zbiorowego zarządzania w Holandii czy we Francji prowadzą już postępowania w imieniu fotografów, by uzyskać wynagrodzenia od udostępniających ich twórczość w internecie na platformach, takich jak Pinterest czy Instagram – zaznacza Karol Kościński.

Wreszcie, jak mówi dyrektor generalny ZAiKS, nowelizacja prawa autorskiego nie rozwiązała kwestii dotyczących ułatwienia poboru wynagrodzenia autorskiego z tytułu tzw. zawodowej odsprzedaży dzieła plastycznego lub fotograficznego (tzw. droit de suite).

- W tym momencie polskie prawo stanowi, iż fotograf lub twórca dzieł plastycznych może ubiegać się o wynagrodzenie z tytułu zawodowej odsprzedaży swoich prac jedynie za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania, jedynie jeśli ma z nią podpisaną stosowną umowę. Ta może wówczas ubiegać się o środki od galerii lub domów aukcyjnych, które dokonały odsprzedaży. Aby usprawnić ten system, najlepszym rozwiązaniem byłaby zapewnienie – podobnie jak ma to miejsce w kilkunastu państwach UE - możliwości pobierania przez organizacje zbiorowego zarządzania środków przysługujących wszystkim twórcom, a następnie ich dystrybucję wśród uprawnionych – uważa Karol Kościński.

I dodaje: - Obecnie z braku tego rodzaju rozwiązań korzystają wyłącznie galerie i domy aukcyjne, które od lat pobierają dodatkowe środki przy każdej transakcji odsprzedaży, ale nie wypłacają ich twórcom. A ci czasem nawet nie mają pojęcia o istnieniu tych pieniędzy. Twórcy, w tym fotografowie, powinni partycypować w zyskach z zawodowej odsprzedaży ich dzieł, podobnie jak dzieje się to w innych państwach unijnych Na całym terenie UE obowiązuje ta sama dyrektywa.

(MZD, 03.10.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.