Temat: telewizja

Dział: OPINIE

Dodano: Sierpień 09, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Kto mógłby kupić TVN? Komentują eksperci

- Nie jestem zaskoczony doniesieniami, ale to może nie być sygnał jeszcze wysłany na poważnie, a tylko testowanie rynku - zastanawia się szef jednej z firm medialnych (fot. materiały prasowe)

Zakupem telewizji TVN od Warner Bros. Discovery mógłby być zainteresowany międzynarodowy gracz obecny już w Polsce, ale nie można wykluczyć też przejęcia stacji np. przed fundusz inwestycyjny - twierdzą eksperci.

Financial Times we wtorek podał, że Warner Bros. Discovery rozważa sprzedaż TVN. - Nie jestem zaskoczony doniesieniami, ale to może jeszcze nie być sygnał wysłany na poważnie, a tylko testowanie rynku - mówi szef jednej z firm medialnych, chcący zachować anonimowość. Eksperci przypominają, że właściciel TVN ma ponad 40 mld. dol. zadłużenia.

Vadim Makarenko, szef badań cyfrowych w firmie Statista, a wcześniej dziennikarz i analityk medialny "Gazety Wyborczej", komentując doniesienia "FT", podzielił się swoimi przypuszczeniami na temat ewentualnego przyszłego właściciela TVN. "Oto moje wybory: Private equality, Grupa RTL, Comcast (właściciel Sky), ViacomCBS" - wymienił w mediach społecznościowych.

Michał Maciej Lisiecki, założyciel PMPG Polskie Media SA, wskazuje: - Potencjalnymi nabywcami TVN mogą być duże europejskie konglomeraty medialne, takie jak RTL Group czy Bertelsmann, które mają doświadczenie w przejmowaniu aktywów telewizyjnych w Europie. Nie wykluczam również spółek amerykańskich.

- Najbardziej prawdopodobny jest gracz zagraniczny. Nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek polski podmiot był zainteresowany, a przede wszystkim byłby w stanie kupić TVN. Zygmunt Solorz nie byłby w stanie kupić TVN, bo nie uzyskałby zgody urzędu antymonopolowego - mówi Jakub Bierzyński, prezes agencji mediowej OMD.

Bierzyński dodaje: - Rynek telewizji utrzymywanej wyłącznie z przychodów reklamowych nie jest perspektywiczny i wszyscy to wiedzą. Warner Bros. Discovery może się chcieć wycofywać z TVN również z tego powodu. Asety telewizyjne ciągną wycenę spółki w dół.

Szef jednej z firm medialnych anonimowo komentuje: - Myślę, że jest kilka polskich firm, które miałyby apetyt na TVN. Nikt nie przypuszczał, że o2 będzie w stanie dekadę temu kupić znacznie większą Wirtualną Polskę. Jeżeli uda się przekonać odpowiednio duży fundusz, jest to możliwe. Na przykład Rafał Brzoska ma możliwości, żeby stworzyć konsorcjum finansowe, które byłoby w stanie nabyć TVN.

Andrzej Matuszyński, były prezes Eurozetu i członek zarządu Cyfrowego Polsatu, stwierdza: - Może któryś z dużych operatorów telekomunikacyjnych? T-Mobile albo Play? Ich biznes jest stabilny, wyzwaniem jest utrzymanie poziomu przychodów i marżowości. Rozwijają oferty streamingowe, tam są potrzebne treści wideo, a taki content producer może być ciekawym kierunkiem integracji. Albo jakiś fundusz inwestycyjny skusi się na krótkoterminową, kilkuletnią transakcję? 

- Sprzedaż funduszowi nie byłaby dobra ani dla rynku, ani dla stacji, zarządzanie telewizją przejęliby finansiści i prawnicy - uważa menedżer jednego z nadawców telewizyjnych. - Jeśli miałaby to być międzynarodowa grupa mediowa, to prędzej taka, która jest już obecna w Polsce niż na przykład RTL. Polska jest wciąż największym rynkiem mediowym w Europie Środkowo-Wschodniej - dodaje nasz rozmówca.

Eksperci wśród firm potencjalnie zainteresowanych telewizją TVN wymieniają też np. Canal+, który kupił niedawno Grupę Kino Polska.

Szef jednej z firm medialnych analizuje: - Zakup TVN sens miałby dla firm obecnych w regionie, na przykład w Czechach czy na Węgrzech, które w Polsce nie działają albo chciałyby zwiększyć skalę tej działalności. To przykładowo grecka Antenna Group (wcześniej przejęła kanały Sony Pictures Television Network w Europie Środkowo-Wschodniej - przyp. red.) czy Czech Media Invest. 

Jakub Bierzyński kwituje: - Kto może kupić TVN? Odpowiedź byłaby prosta, gdyby u władzy dalej było Prawo i Sprawiedliwość. Oni mieli ogromny apetyt.

Grupa kapitałowa TVN SA w 2023 roku wypracowała 419,7 mln zł zysku netto przy 2,26 mld zł przychodów ze sprzedaży, z czego 1,7 mld zł pochodziło z wpływów reklamowych (dane KRS).

(KOZ, 09.08.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.