Telewizja Polsat nieznacznie zwiększyła przychody, ale jej zysk spadł. Wyniki finansowe
Całe portfolio kanałów tematycznych Polsatu w 2023 roku miało 22 proc. udziału w grupie komercyjnej 16-59 (screen: YouTube/Lodzik)
Spółka Telewizja Polsat w 2023 roku osiągnęła 128 mln zł zysku netto przy 1,77 mld zł przychodów ze sprzedaży.
Ze sprawozdania w Krajowym Rejestrze Sądowym wynika, że Telewizja Polsat – w porównaniu z 2022 rokiem – zwiększyła przychody o 1,08 proc. Wpływy spółki pochodziły głównie z reklamy i sponsoringu oraz z opłat od operatorów płatnej telewizji. Spadły przychody inwestycyjne (m.in. dywidendy) – ze 143 mln zł do 53,5 mln zł (62,6 proc. w dół).
Czytaj też: Relacje polskich stacji z zamachu na Donalda Trumpa. Najszybszy był TVN 24
Koszty operacyjne wzrosły o 3,6 proc. i wyniosły 1,62 mld zł. Najistotniejszymi pozycjami kosztów operacyjnych w 2023 roku były koszty produkcji własnej i amortyzacja oraz utrata wartości licencji filmowych i praw sportowych, które stanowiły łącznie 72,8 proc. kosztów operacyjnych ogółem (72,6 proc. w 2022 roku).
Jak podano w sprawozdaniu, wzrost kosztów operacyjnych wynikał przede wszystkim z wyższych kosztów produkcji własnej (652,6 mln zł, wzrost o 8,1 proc.) oraz wyższych kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (110,6 mln zł, 14,9 proc. więcej). Koszt tantiem to 67,2 mln zł (1,2 proc. mniej).
Na umowę o pracę zatrudniano średnio 524 osoby, 17 więcej, niż w 2022. Z kolei wynagrodzenia dla zarządu to koszt 8,2 mln zł (6,6 proc. mniej).
Pozostałe koszty operacyjne to 6,1 mln zł (27,4 proc. mniej).
Czytaj też: Barbara Kurdej-Szatan wraca do TVP. Poprowadzi show "Cudowne lata"
Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 145,1 mln zł (19,4 proc. mniej), a zysk netto – 128 mln zł wobec 253,7 mln zł rok wcześniej (49,5 proc. mniej). Zysk z 2023 przeznaczono na wypłatę dywidendy.
Spółka Telewizja Polsat i jej spółki zależne są nadawcami 43 kanałów telewizyjnych. Na podstawie estymacji Publicis Group nadawca oszacował, że w 2023 roku kanały z portfolio Telewizji Polsat zdobyły 28,6 proc. udziału w polskim rynku reklamy telewizyjnej wartym w tym okresie około 4,6 mld zł (28,7 proc. udziału i 4,5 mld zł wartości rynku w 2022).
Całe portfolio kanałów tematycznych Polsatu w 2023 roku miało 22 proc. udziału w grupie komercyjnej 16-59 (spadek o 0,53 punktu procentowego w porównaniu z 2022).
Z kolei według Nielsen Media sam Polsat w 2023 roku zanotował 6,94 proc. udziału w grupie ogólnej 4+ (spadek z 7,3 proc.) oraz 7,51 proc. w komercyjnej 16-59 (w dół z 7,79 proc.).
Czytaj też: Według spółki Astro Tier Investment nie jest już jej akcjonariuszem. Akcje przejął Michał Winnicki
"Na wysokość udziałów w oglądalności zarówno kanału głównego, jak i kanałów tematycznych w 2023 roku niekorzystnie wpłynął proces refarmingu ze standardu DVB-T na DVB-T2, zakończony 27 czerwca 2022 roku, w którym nierówno potraktowano nadawców komercyjnych, faworyzując nadawcę publicznego, któremu decyzją administracyjną umożliwiono kontynuację nadawania sygnału kanałów TVP w starym standardzie do końca 2023 roku" – napisano w sprawozdaniu.
Jak dodano, jednocześnie na polskim rynku widoczne są efekty postępującej fragmentacji, która poprzez rozproszenie widowni negatywnie wpływa na oglądalność czterech głównych kanałów telewizyjnych (Polsat, TVN, TVP 1 i TVP 2). Zwrócono też uwagę np. na dynamicznie rosnącą popularność innych form konsumpcji treści wideo (w tym internetowych).
Czytaj też: Ponad 100 redakcji brało pieniądze z Funduszu Sprawiedliwości – a teraz milczą
(MNIE, 15.07.2024)