Finanse Telewizji Polsat  |  Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Finanse Telewizji Polsat  |  Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Finanse Telewizji Polsat  |  Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: radio

Dział: RADIO

Dodano: Lipiec 10, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Sąd uchylił karę nałożoną przez Świrskiego na Tok FM za krytykę podręcznika do HiT

Maciej Świrski nie po raz pierwszy nałożył karę na Tok FM (fot. materiały prasowe, screen: YouTube/Polska Agencja Prasowa / Polish Press Agency)

Radio Tok FM wygrało w sądzie z przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciejem Świrskim w sprawie 80 tys. zł kary, jaką nałożył on na rozgłośnię za wypowiedzi o podręczniku "Historia i teraźniejszość" autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. "Próba ukarania Radia Tok FM za rzekomą mowę nienawiści w programie, który piętnował mowę nienawiści w podręczniku do HiT, skończyła się tak, jak na to zasługiwała" – komentuje Kamila Ceran, redaktorka naczelna stacji, cytowana w serwisie Tok.fm.

W uzasadnieniu ustnym sędzia stwierdził, że decyzja przewodniczącego KRRiT oparta jest na "wyimaginowanych zarzutach". Maciej Świrski nałożył bowiem maksymalną karę po rozpatrzeniu skargi wydawnictwa Biały Kruk, które opublikowało podręcznik prof. Wojciecha Roszkowskiego. Wydawnictwu nie spodobała się audycja z 7 czerwca 2022 roku, w której prowadzący Piotr Maślak o książce Roszkowskiego mówił m.in.: „Czyta się to jak podręcznik – przepraszam za to porównanie – dla Hitlerjugend. Chwilami, nie wszędzie”.

Kara nałożona przez Świrskiego na Tok FM uchylona

Przewodniczący Świrski postępowanie prowadził z art. 18 ust. 1., który stanowi, że "audycje lub inne przekazy nie mogą propagować działań sprzecznych z prawem, z polską racją stanu oraz postaw i poglądów sprzecznych z moralnością i dobrem społecznym, w szczególności nie mogą zawierać treści nawołujących do nienawiści lub przemocy lub dyskryminujących ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność państwową, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną lub nawołujących do popełnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym".

Czytaj też: Dziś okrągły stół w sprawie Prawa autorskiego. „Los polskich mediów w rękach premiera”

Uzasadniając nałożenie kary na Inforadio, nadawcę Tok FM, Świrski 23 kwietnia 2023 roku napisał w serwisie X, że jest ona „za poniżanie i naruszanie godności ofiar II Wojny Światowej, w tym Żydów oraz stygmatyzowanie i znieważanie prof. Wojciecha Roszkowskiego”.

Zarząd Inforadia uznał karę za „zamach na niezależne medium, które jest platformą wymiany opinii w istotnej społecznie debacie publicznej” i skierował sprawę do sądu.

We wtorek Sąd Okręgowy w Warszawie uznał rację nadawcy Radia Tok FM i uchylił w całości karę nałożoną przez Macieja Świrskiego na stację. Wyrok nie jest prawomocny.

"KRRiT zajęła się ograniczaniem wolności"

– Sąd potwierdził słuszność naszych argumentów i odrzucił stawiane nam zarzuty, wykreowane na polityczne zamówienie. To smutne, że KRRiT, powołana, by bronić wolności słowa w polskich mediach, w ogóle zajęła się tej wolności ograniczaniem – skomentowała Kamila Ceran.

Czytaj też: W grupie Infor PL powstał związek zawodowy. Chętnych nie brakuje

Maciej Świrski nałożył na Inforadio też karę 88 tys. zł za pięć audycji, w których – jego zdaniem – pojawiły się wypowiedzi „spełniające przesłanki świadczące o postępującej brutalizacji języka debaty publicznej, zmierzające do zacierania granicy między zaangażowaną publicystyką a mową nienawiści”. KRRiT wskazała, że chodzi o poranne przeglądy prasy 24 stycznia 2023 roku i 1 lutego 2023, dwie powtórki przeglądu prasy wyemitowane 25 lutego 2023 roku i 15 kwietnia 2023 roku oraz rozmowę z dr. Mirosławem Oczkosiem w ramach audycji "Pierwsze śniadanie w Toku" (17 lutego 2023 roku). Inforadio odwołało się od tej decyzji do sądu.

Wcześniej sądy uchylały już kary nakładane przez przewodniczącego KRRiT. Świrski ukarał Radio Zet karą 476 tys. zł za informację Mariusza Gierszewskiego z grudnia 2022 roku, że prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przejechał przez Polskę bez porozumienia z polską policją i służbami. Przewodniczący KRRiT uznał, że Radio Zet naruszyło tą informacją Ustawę o radiofonii i telewizji, emitując – jego zdaniem – przekazy dezinformujące opinię publiczną. Sąd Okręgowy w Warszawie uznał rację nadawcy Radia Zet i w całości uchylił nałożoną karę.

W kwietniu br. Sąd Okręgowy w Warszawie uchylił decyzję przewodniczącego KRRiT o nałożeniu na TVN grzywny 80 tys. zł za omyłkowe wyemitowanie fragmentu bloku reklamowego podczas głównego wydania „Faktów”. Świrski ukarał stację, mimo że autorzy „Faktów” zorientowali się w pomyłce i jeszcze w trakcie programu za nią przeprosili. Sąd w ustnym uzasadnieniu wyroku uznał, że nie doszło do naruszenia ustawy medialnej, bo był to po prostu błąd, a stacja "nie miała zamiaru komercyjnego nadania reklamy".

Czytaj też: Maksymilian Maszenda z byłej ekipy "Wiadomości" TVP idzie do Telewizji Republika

(MAK, 10.07.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.