Kyivstar przeznacza 90 mln dol. na naprawę szkód po rosyjskim cyberataku
Kyivstar, należący do notowanego na giełdzie w Amsterdamie operatora telefonii komórkowej Veon, ma 24,3 mln abonentów telefonii komórkowej i ponad 1,1 mln abonentów internetu (fot. Wikimedia Commons/Dnepro)
Wiodący ukraiński operator komórkowy Kyivstar przeznaczył 90 mln dol. na walkę z rosyjskim cyberatakiem.
Włamanie do sieci, opisane przez dyrektora generalnego firmy jako największy cyberatak na infrastrukturę telekomunikacyjną na świecie, miało miejsce w grudniu, uszkadzając infrastrukturę i zakłócając sygnał telefonii komórkowej milionom Ukraińców.
"Przed cyberatakiem w 2023 roku osiągaliśmy wzrost na poziomie 11-12 proc. kwartał do kwartału. Cyberatak pochłonął około 3 proc. rocznego wzrostu” - powiedział agencji prasowej Interfax-Ukraine dyrektor generalny Ołeksandr Komarow.
Oświadczył, że operator komórkowy przeznaczył 3,6 mld hrywien (90,76 mln dol.) na walkę z następstwami ataku. Polegało to na naprawie szkód, wzmocnieniu systemu i sfinansowaniu programu lojalnościowego dla klientów.
Kyivstar, należący do notowanego na giełdzie w Amsterdamie operatora telefonii komórkowej Veon, ma 24,3 mln abonentów telefonii komórkowej i ponad 1,1 mln abonentów internetu.
O przeprowadzenie cyberataku podejrzewa się Sandworm, jednostkę rosyjskiego wywiadu wojskowego zajmującą się cyberwojną. Do ataku przyznała się Sołncepiok, grupa uważana przez Ukrainę za powiązaną z Sandworm. Rosja tych doniesień nie komentuje.
(MAC, 21.05.2024)