Vectra i Multimedia Polska z zarzutami prezesa UOKiK za niejasne zasady udzielania rabatów
Jeśli zarzuty się potwierdzą, Vectrze i Multimedia Polska grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu (fot. materiały prasowe)
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowania wobec operatorów kablowych Vectra i Multimedia Polska (oba z Grupy Vectra). Zarzuty Urzędu dotyczą sposobu prezentowania cen i pozbawiania konsumentów rabatu w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie opłaty za usługi.
W ofertach Vectry i Multimedia Polska rabat cenowy jest przyznawany za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności.
"Prezes UOKiK w toku prowadzonych postępowań ustalił, że cena usług uwzględniająca te rabaty prezentowana jest jak cena standardowa, co może wprowadzać w błąd. Ma to miejsce zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem" - poinformował UOKiK.
Według Urzędu konsument nie otrzymuje od razu jasnej informacji, że nieudzielenie zgód, np. marketingowych, lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami. Ponadto klientom, którzy nie opłacają rachunków w terminie lub mają zaległości w płatnościach, Vectra i Multimedia Polska podwyższają ceny opłat o wartość rabatu. Rabat można odzyskać dopiero po uiszczeniu zaległych i aktualnych płatności.
Czytaj też: Kowalczyk: Nie tylko Szmydt. Inni Polacy też brylują w mediach wschodniej propagandy
Zdaniem Urzędu operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów. "Niezależnie od cofnięcia zniżek, mogą naliczać odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności. Zdaniem Prezesa UOKiK taka praktyka obu przedsiębiorców może naruszać zbiorowe interesy konsumentów" - podano w komunikacie.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, Vectrze i Multimedia Polska grozi kara do wartości 10 proc. rocznego obrotu.
Biuro prasowe Vectry nie odniosło się do zarzutów Urzędu.
Grupa kapitałowa Vectra w 2022 roku miała 131,8 mln zł straty netto przy 1,58 mld zł przychodów ze sprzedaży. Z kolei sama Vectra SA w 2022 roku odnotowała 941 mln zł przychodów ze sprzedaży i 126,5 mln zł straty netto, a Multimedia Polska - 13,5 mln zł zysku netto przy 518,2 mln zł przychodów ze sprzedaży - dane z Krajowego Rejestru Sądowego. Brak jeszcze danych za 2023.
(MNIE, 17.05.2024)