Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Maj 08, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Pracownicy mediów publicznych przestali być wiarygodnymi klientami dla banków

Pracownicy publicznych mediów mają problem z uzyskaniem kredytów i zakupami ratalnymi (fot. PAR)

Pracownicy rozgłośni Polskiego Radia i anten Telewizji Polskiej, zarówno dziennikarze i technicy, mają problemy w związku z postawieniem medialnych spółek w stan likwidacji. Przestali być wiarygodnymi klientami banków.

Jednego z pracowników regionalnego Radia Katowice likwidacja zastała w trakcie remontu mieszkania. Ponieważ remont okazał się kosztowniejszy niż początkowo zakładał, wystąpił o kredyt w banku, w którym ma rachunek. Bank odmówił, ponieważ spółka Polskie Radio Katowice jest w stanie likwidacji.

Adnotacja "w likwidacji" jak czerwone światło

– To prawda. Od samego początku usiłujemy zwrócić uwagę wszystkich na ludzki wymiar tego "stanu likwidacji" – mówi "Presserwisowi" Agnieszka Czyżewska-Jacquemet, reportażystka Radia Lublin, koordynatorka porozumienia pracowników rozgłośni regionalnych Polskiego Radia.

Czytaj też: TVP ma problemy z wykupem swoich obligacji na 550 mln zł. Termin minął w poniedziałek

O trudnościach z uzyskaniem kredytów, a nawet z dokonywaniem zakupów ratalnych dziennikarze radiowi mówią od początku. Zwracali na to uwagę w liście do przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Macieja Świrskiego.

Dziennikarze rozgłośni regionalnych i regionalnych stacji TVP w rozmowach prywatnych mówią, że to pierwszy raz, kiedy zatrudnieni na podstawie umów cywilnoprawnych i kontraktów B2B są w lepszej sytuacji niż etatowi pracownicy.

Podkreślają, że ich honoraria i wierszówki regularnie trafiają na konta. Nie są niewypłacalni. Dla bankowych analityków adnotacja "w likwidacji" przy nazwie firmy jest jednak jak czerwone światło.

Likwidatorzy TVP i Polskiego Radia działają opieszale

– My, dziennikarze nie możemy mówić o kondycji finansowej naszych rozgłośni, bo to prawo zarządów naszych spółek, ale wraz z kolegami staramy się przemycać ogólne informacje do naszych programów – przyznaje Czyżewska-Jacquemet. Jednak, jak dodaje, to wygląda jak czarowanie rzeczywistości.

Czytaj też: Wzrosły przychody reklamowe TVP. "Nikt nie zarabia już setek tys. zł miesięcznie"

Wprowadzenie rozgłośni Polskiego Radia i całej Telewizji Polskiej w stan likwidacji miało być sposobem na szybkie przejęcie mediów publicznych przez koalicję rządzącą. Pozwoliło na szybkie odwołanie zarządów państwowych medialnych spółek i zmiany kadrowe. Miało być też stanem przejściowym, a właściciel, czyli państwo reprezentowane przez ministra kultury miało przerwać likwidację w pierwszym możliwym momencie.

Tymczasem likwidatorzy działają opieszale. Mieli problem, żeby w ustawowym terminie 3 miesięcy (do 29 marca) sporządzić raporty otwarcia, które zawierają informacje o majątku i zobowiązaniach spółek. To oznacza, że stan likwidacji będzie się przedłużać. Ze szkodą dla pracowników – dziennikarzy, techników, pionów reklamy, administracji, którzy dla swoich banków przestali być wiarygodnymi klientami.

Czytaj też: Krzysztof Ziemiec z kanałem na YouTube. Mają go tworzyć konserwatywni dziennikarze

(PAR, 08.05.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.