Koniec ery Obajtka i Buraka w mediach regionalnych. Zaczęło się od deklaracji o uczciwości
W 2021 r. Daniel Obajtek w wywiadzie w "Rzeczpospolitej" zapewniał: "Orlen nie kupił dzienników po to, żeby mieć siłę medialno-polityczną dla PiS. Kupiliśmy je po to, aby rozwijać nasz biznes" (fot. materiały prasowe)
Planowane na dziś odwołanie zarządu Orlenu, który poprzez prezesa Daniela Obajtka oraz członka zarządu Adama Buraka legitymizował zakup Polska Press, definitywnie kończy przygodę tych menedżerów z mediami regionalnymi. Obajtek (pożegnał się kilka dni temu) udawał, że zna się na mediach, natomiast Burak, choć media rozumie lepiej, rzadko komentował zaangażowanie Orlenu w biznes wydawniczy. Z perspektywy trzech lat od zakupu PP niektóre zapowiedzi kierownictwa Orlenu brzmią kuriozalnie. Przypomnijmy je.
Cytatem, który musi otwierać ten krótki spis, jest ten z 20 kwietnia 2021 roku. Obajtek w wywiadzie w "Rzeczpospolitej" zapewniał: "Orlen nie kupił dzienników po to, żeby mieć siłę medialno-polityczną dla PiS. Kupiliśmy je po to, aby rozwijać nasz biznes".
Czytaj też: Trzej naczelni dzienników Polska Press pożegnali się z wydawnictwem
W podobnym tonie wypowiedział się Adam Burak w "My Company Polska" w lutym 2021: "Kupiliśmy spółkę Polska Press, by na niej zarabiać. Aby to było możliwe, musimy być wiarygodni i uczciwi, żeby utrzymać czytelnika i pozyskać kolejnych. (...) Ze wszystkich analiz przeprowadzonych przez renomowanych ekspertów wynikało, że ten projekt nam się opłaca".
Mogłyby te cytaty stanowić jednocześnie podsumowanie działalności medialnej zarządu pod wodzą Obajtka – wiadomo bowiem, co wydarzyło się z tytułami Polska Press pod egidą Orlenu (na przykład to: proszę kliknąć w link) – ale warto też sięgnąć do przemówienia prezesa z 7 kwietnia 2020 roku. Obajtek mówił wtedy, że zakup koncernu Polska Press przez spółkę energetyczną:
- "(Da) dostęp do 17,4 mln użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen" oraz
- "zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data".
Nic nie wiadomo – nie ma żadnych publicznie dostępnych danych w każdym razie – że sprzedaż Orlenu "wzmocniła się" z powodu portali, a narzędzia big data zostały "rozbudowane".
Czytaj też: Dziś zmiana w Orlenie, następnie w Polska Press i Ruchu. "Polska Press trzeba sprzedać"
Obajtek zapewnił wtedy również, że:
- "Pozyskanie Polska Press wpisuje się w założenia strategii, w szczególności w zakresie budowy zintegrowanej platformy usług cyfrowych w oparciu o bazę klientów" (Orlen nie chwalił się, że coś się w tym względzie udało);
- "PKN Orlen rozbuduje narzędzia big data w oparciu o zasoby Polska Press" (jak wyżej – cisza);
- "Akwizycja grupy mediowej, oferującej usługi reklamowe w prasie drukowanej i segmencie online, przyczyni się do wygenerowania dodatkowych oszczędności z tytułu zakupu reklam" (tu się zapewne udało, choć oszczędności te są raczej symboliczne z punktu widzenia potencjału całej firmy);
- "Przejęcie Polska Press Grupy przez PKN Orlen zwiększy efektywność działań reklamowych i marketingowych Grupy" (także symbolicznie).
Prezes zakończył obietnicą, że "dla maksymalnego wykorzystania synergii rozważone zostanie stworzenie centrów logistycznych spółki Ruchu przy nowoczesnych drukarniach Polska Press". Nic o tym nie wiadomo – Ruch kontrolowany przez Orlen w 2022 roku miał za to 86,1 mln zł straty i jest w rozkładzie.
Obajtek musiał też w trybie przyspieszonym poznać specyfikę samorządów dziennikarskich. W kwietniu 2021 próbował rozkochać w sobie związkowców PP i po spotkaniu z nimi zapewniał: "Bardzo dobre spotkanie z przedstawicielami ZZ w Polska Press. Rozmawialiśmy o perspektywach rozwoju spółki oraz konsekwencjach prowadzonych w ostatnich latach zwolnień. Większość pracowników nie otrzymała podwyżek od 2008 roku".
Czytaj też: TV Republika i Telewizja wPolsce.pl nie zyskały korzystniejszych miejsc na liście Polsat Box
Było to oczywiste kłamstwo (o tym, że większość nie otrzymała podwyżek od 2008 roku), natomiast o "rozwoju spółki" niech świadczą wyniki Polska Press: strata w 2021 roku wynosiła 30,8 mln zł, a w 2022 – 23 mln zł.
Adam Burak funkcję członka zarządu Orlenu pełni od lutego 2020 roku. "Odpowiada za realizację skonsolidowanej strategii komunikacyjnej w obszarze komunikacji korporacyjnej i marketingowej, w tym także za rozwój kanałów komunikacji digitalowej w Polsce i na rynkach zagranicznych" – czytamy w oficjalnym biogramie. Kiedyś był dolnośląskim korespondentem Polsatu, potem rzecznikiem wrocławskiego stadionu.
Daniel Obajtek był prezesem zarządu i dyrektorem generalnym Orlenu od 6 lutego 2018 roku, wcześniej prezesem Grupy Energa, szefował też Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jeszcze wcześniej pełnił funkcję wójta Pcimia w województwie małopolskim.
Czytaj też: Kanał Zero kontra Kanał Sportowy – pierwsze starcie. Stanowski miażdży konkurencję
Marek Twaróg