"Rzeczpospolita" zakończyła współpracę ze znanym felietonistą  |  Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

"Rzeczpospolita" zakończyła współpracę ze znanym felietonistą  |  Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

"Rzeczpospolita" zakończyła współpracę ze znanym felietonistą  |  Harris i Trump walczą o czas antenowy  |  Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Styczeń 19, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Krajowy Instytut Mediów z mniejszym budżetem, niż planował rząd PiS. Świrski bez sztucznej inteligencji

Krajowy Instytut Mediów podlega przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (screen: Kim.gov.pl)

Tegoroczny budżet Krajowego Instytutu Mediów będzie niemal o połowę mniejszy, niż planował rząd premiera Mateusza Morawieckiego. - Ograniczenie budżetu wydaje się uzasadnionym krokiem - komentuje prof. Tadeusz Kowalski, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. 

Sejm uchwalił w czwartek ustawę budżetową na 2024 rok. Zapisano w nim 38,6 mln zł dla KIM, podczas gdy projekt budżetu - przyjęty jeszcze za rządów Prawa i Sprawiedliwości - zakładał 72 mln zł dla Instytutu.

- Jako członkowie Krajowej Rady nie mamy żadnego wpływu i kontroli nad działalnością KIM. O większości jego planów i działań dowiaduję się z mediów - komentuje prof. Tadeusz Kowalski, członek KRRiT.

Czytaj też: News: Świrski nie ukarze Radia Szczecin i TVP za sprawę syna posłanki Filiks. "Oburzające"

Jak dodaje, z wielu wypowiedzi przewodniczącego KRRiT wynika, że KIM ma rozpocząć badania nad sztuczną inteligencją, co miało wiązać się ze wzrostem zatrudnienia. Prof. Kowalski nie wie ani z kim Instytut konsultował się w sprawie planowanych badań, ani nie zna żadnej długofalowej strategii działań KIM.

Czytaj też: Nowa szefowa Trójki spotkała się z zespołem. "Nie chcę burzyć 357 i Radia Nowy Świat" 

- Nie są jasne procedury wyłaniania władz KIM ani nadzór nad tą jednostką. Nie wiadomo też, czy firmy komercyjne są zainteresowane jego badaniami i na jaką skalę. Taki sposób kreowania zadań instytucji, która pochłania ogromne publiczne środki, nie jest właściwy. Ograniczenie jej budżetu wydaje się uzasadnionym krokiem - mówi.

Zdaniem prof. Tadeusza Kowalskiego przy tak dużym budżecie powinien istnieć określony system kontroli i nadzoru, także w sensie programowym. - Obecnie nadzór został zmonopolizowany przez przewodniczącego KRRiT. Moim zdaniem jest to nieprawidłowe i nieuzasadnione - zaznacza prof. Kowalski. I dodaje: - Co istotne, planowany pierwotnie budżet KIM był wyższy od budżetu KRRiT, która ma jednak bardzo ważne zadania, opisane w ustawie i konstytucji.

W październiku ub.r. "Presserwis" pisał o tym, że przewodniczący KRRiT Maciej Świrski zdecydował o powstaniu w ramach Krajowego Instytutu Mediów centrum kompetencyjnego technologii medialnych, które miało zajmować się m.in. sztuczną inteligencją. Świrski ogłosił to podczas 50. Międzynarodowej Konferencji i Wystawy Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Łodzi.

W trakcie swojego wystąpienia podkreślił, że ChatGPT (jedno z narzędzi sztucznej inteligencji) korzysta z anglosaskich zasobów językowych. - Niezbędne jest stworzenie polskiego korpusu językowego sztucznej inteligencji po to, żeby na polskie potrzeby korzystać z polskich zasobów - tłumaczył. Inaczej, jak to określił, "polskie treści mogą zostać zwichrowane".

Jak dodał Świrski, prace KIM dotyczące sztucznej inteligencji będą prowadzone za publiczne pieniądze, a więc ich wyniki zostaną udostępnione rynkowi bez dodatkowych opłat. - Dlatego jest taki wzrost budżetu Krajowego Instytutu Mediów - ponieważ to kosztuje - tłumaczył Świrski planowany na 2024 rok wzrost kosztów. - Specjaliści od sztucznej inteligencji są w tej chwili najlepiej opłacanymi specjalistami.

Krajowy Instytut Mediów prowadzi m.in. badanie założycielskie i pomiar słuchalności radia. Instytut podlega przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. KIM został powołany pod koniec 2020 roku przez ówczesnego szefa KRRiT Witolda Kołodziejskiego.

(KOZ, MNIE, 19.01.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.