Warner Bros. Discovery liderem  |  Browar Fortuna szykuje się do przetargu  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Dyrektorka odeszła z Canal+ Polska do Monolith Films  |  Oglądalność serialu "Komisarz Mama" w Polsacie  |  Eska Rock organizuje konkurs  |  Dyrektorka reklamy Tygodnika Powszechnego  |  INNPoland wprowadza zmiany  |  Nowy program "Forbes Polska" i Business Insider Polska  |  TVP 1 rozpoczyna emisję serialu dokumentalnego  |  Tok FM zaczął przybliżać sylwetki kandydatów na prezydenta  |  Polanex wybiera  |  Termy Maltańskie potrzebują agencji  |  Yieldbird Agory  |  MullenLowe Group  |  PR Wings wybrało komitet organizacyjny  |  Redaktorka naczelna "Vanity Fair" odchodzi  |  Operator Wikipedii przed indyjskim sądem za zniesławienie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Warner Bros. Discovery liderem  |  Browar Fortuna szykuje się do przetargu  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Dyrektorka odeszła z Canal+ Polska do Monolith Films  |  Oglądalność serialu "Komisarz Mama" w Polsacie  |  Eska Rock organizuje konkurs  |  Dyrektorka reklamy Tygodnika Powszechnego  |  INNPoland wprowadza zmiany  |  Nowy program "Forbes Polska" i Business Insider Polska  |  TVP 1 rozpoczyna emisję serialu dokumentalnego  |  Tok FM zaczął przybliżać sylwetki kandydatów na prezydenta  |  Polanex wybiera  |  Termy Maltańskie potrzebują agencji  |  Yieldbird Agory  |  MullenLowe Group  |  PR Wings wybrało komitet organizacyjny  |  Redaktorka naczelna "Vanity Fair" odchodzi  |  Operator Wikipedii przed indyjskim sądem za zniesławienie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Warner Bros. Discovery liderem  |  Browar Fortuna szykuje się do przetargu  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Dyrektorka odeszła z Canal+ Polska do Monolith Films  |  Oglądalność serialu "Komisarz Mama" w Polsacie  |  Eska Rock organizuje konkurs  |  Dyrektorka reklamy Tygodnika Powszechnego  |  INNPoland wprowadza zmiany  |  Nowy program "Forbes Polska" i Business Insider Polska  |  TVP 1 rozpoczyna emisję serialu dokumentalnego  |  Tok FM zaczął przybliżać sylwetki kandydatów na prezydenta  |  Polanex wybiera  |  Termy Maltańskie potrzebują agencji  |  Yieldbird Agory  |  MullenLowe Group  |  PR Wings wybrało komitet organizacyjny  |  Redaktorka naczelna "Vanity Fair" odchodzi  |  Operator Wikipedii przed indyjskim sądem za zniesławienie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: REKLAMA

Dodano: Wrzesień 28, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Natural Pharmaceuticals i jej prezes ukarani przez UOKiK za wprowadzanie klientów w błąd

Prezes UOKiK nałożył ponad 5 mln zł kary na Natural Pharmaceuticals za działania określane jako dark patterns (fot. materiały prasowe)

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że działania Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Nałożył karę na firmę i jej prezesa, ale ta się nie zgadza i zapowiada odwołanie do sądu.

Zdaniem prezesa UOKiK działanie Natural Pharmaceuticals mogło wprowadzać klientów w błąd, począwszy już od reklam telewizyjnych czy tekstów umieszczonych na jej stronach internetowych. Firma chwaliła się w nich "ponad milionem zadowolonych klientów" danego produktu, podczas gdy informacja ta dotyczyła liczby klientów przedsiębiorcy ogółem. Natural Pharmaceuticals miał też sugerować, że stosowanie produktu jest zalecane w ramach ogólnopolskich kampanii zdrowotnych. Niektóre materiały marketingowe wykorzystywały autorytet instytucji publicznych i powoływały się na rzekome rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dla danego suplementu. W reklamie telewizyjnej spółka informowała m.in., że każde gospodarstwo domowe może zamówić darmowy roczny zapas witaminy D, podczas gdy niezbędne było pokrycie kosztów wysyłki produktu.

W internecie Natural Pharmaceuticals miał oferować darmową próbkę suplementu diety. Gdy konsument klikał, żeby potwierdzić chęć jej otrzymania, niemal natychmiast pojawiało się kolejne okno z podobnym komunikatem, który nie dotyczył jednak darmowej próbki, ale rocznego płatnego zapasu produktu wraz z subskrypcją. Konsumentów mogło to mylić.

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów UOKiK nałożył na przedsiębiorcę 5 196 840 zł kary. Indywidualnie ukarany został również prezes zarządu spółki Carl Jonas Törnquist, który ma zapłacić 110 tys. zł. Jeśli decyzja się uprawomocni, firma będzie musiała poinformować o niej swoich klientów.

W przesłanym "Presserwisowi" oświadczeniu zarząd Natural Pharmaceuticals podkreśla, że nie zgadza się z decyzją UOKiK i będzie się od niej odwoływać. "Jesteśmy obecni na polskim rynku od 13 lat. Nasza firma opiera się na trwałych relacjach z klientami, które budowane są na wzajemnym szacunku i zaufaniu" - podkreślono w oświadczeniu. Zarząd dodał, że od początku działalności firmy jej "nadrzędnym celem było, jest i zawsze będzie zapewnienie klientom absolutnej transparentności oraz pewności, że w żadnym momencie nie zostaną wprowadzeni w błąd".

(KAP, 28.09.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.