TVP traci udział wśród widowni naziemnej mimo zostawienia kanałów w starym standardzie
Łączny udział monitorowanych przez Nielsen Media kanałów TVP w grupie ogólnej 4+ wśród widzów z telewizją naziemną w sierpniu 2023 to 41,65 proc. (fot. Wojciech Olkuśnik/East News)
Udział TVP wśród widowni naziemnej w grupie ogólnej 4+, mimo pozostawienia części jej stacji w starym standardzie, stopniał. Zyskały za to Grupa Polsat Plus i Grupa TVN Warner Bros. Discovery.
Nielsen Media monitoruje 13 naziemnych kanałów TVP: TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVP 3, TVP ABC, TVP Historia, TVP Sport, TVP Kobieta, TVP Rozrywka, TVP Dokument, TVP Nauka, TVP Kultura i TVP Polonia. Ich łączny udział w grupie ogólnej 4+ wśród widzów z telewizją naziemną w sierpniu 2023 roku to 41,65 proc. wobec 45,19 proc. w sierpniu 2022 roku. Z kolei w grupie komercyjnej 16-59 udział kanałów TVP wśród odbiorców z telewizją naziemną spadł z 32,41 proc. do 25,96 proc.
Czytaj też: "Wielki Test" musiał ustąpić w TVP 1 miejsca programowi Kłeczka. Wróci po wyborach
Nielsen Media nie bada oglądalności Alfa TVP i Belsat TV, też dostępnych naziemnie.
Grupa Polsat Plus ma dziewięć bezpłatnych kanałów naziemnych: Polsat, TV 4, TV 6, Super Polsat, Fokus TV, Wydarzenia 24, Polo TV, Nowa TV i Eska TV. Ich łączny udział w grupie ogólnej 4+ wśród widzów z telewizją naziemną w sierpniu 2023 to 21,84 proc., po wzroście z 21,48 proc. rok wcześniej. Z kolei w grupie komercyjnej 16-59 udział kanałów Grupy Polsat Plus wśród widzów z telewizją naziemną spadł z 26 proc. do 25,33 proc.
Grupa TVN Warner Bros. Discovery posiada cztery kanały naziemne: TVN, TVN Siedem, TTV i Metro. Ich łączny udział w grupie ogólnej 4+ wśród widzów z telewizją naziemną poszedł w górę z 11,81 proc. 12,78 proc., a w komercyjnej 16-59 – z 15,03 proc. do 17,25 proc.
Telewizja Puls, nadawca TV Puls i Puls 2, nieznacznie zmniejszyła swój udział w grupie 4+ wśród widzów naziemnych z 7,42 proc. do 7,41 proc., a w komercyjnej 16-59 zwiększyła z 9,72 proc. do 10,25 proc.
Czytaj też: Nagrody w TVP. Wygrywa Monika Borkowska, w jury Adamczyk, Pereira i Tulicki
Udział wśród widowni naziemnej straciła Grupa Kino Polska, nadająca Stopklatkę i Zoom TV. W grupie ogólnej 4+ to spadek z 2,56 proc. do 2,12 proc., a w komercyjnej 16-59 – z 3,33 proc. do 2,54 proc.
Po jednym kanale naziemnym mają MWE Networks – Antena HD i Wirtualna Polska Media – Telewizja WP. Ten pierwszy zanotował wzrost udziału naziemnego w grupie ogólnej 4+ z 0,87 proc. do 1,07 proc., a w komercyjnej 16-59 – z 1,02 proc. do 1,24 proc. Natomiast Telewizja WP zaliczyła spadek – z 0,77 do 0,51 proc. w grupie ogólnej 4+ i z 1,04 proc. do 0,58 proc. w komercyjnej 16-59.
W przeciwieństwie do MUX 1 i 2 z czołowymi kanałami komercyjnymi, trzeci multipleks z głównymi stacjami TVP jeszcze do końca roku może nadawać w starym standardzie, więc kanały na nim obecne mogą być odbierane dodatkowo także na starszych dekoderach i telewizorach.
Czytaj też: Niedzielne wydania programu "Twój wybór" z Klarenbachem będą nadawane w prime time TVP 3
Ponadto od lutego br. TVP dysponuje na wyłączność tzw. MUX 6, który zastąpił multipleks testowy, mający mniejszy zasięg od MUX 6.
Na nowy standard nie przeszedł też MUX 8 (Nowa TV, Telewizja WP, Metro i Zoom TV), ale ma on mniejszy zasięg niż pozostałe.
Dane: Nielsen Media dla stacji, które miały więcej niż 50 proc. zasięgu naziemnego, obejmują oglądanie na telewizorach podłączonych do anteny naziemnej.
Czytaj też: Rząd wykorzysta film Agnieszki Holland w kampanii wyborczej. Straszenie migrantami
(MNIE, 11.09.2023)