"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem w Polsce. "Press" w czołówce swojej kategorii
W zestawieniu 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w Polsce największe udziały należą do portali internetowych, najmniejsze do stacji radiowych. Na czele zestawienia ogólnego, jak tytułów prasowych: "Rzeczpospolita" (fot. materiały prasowe)
Dziennik "Rzeczpospolita" był w lipcu ponownie najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. W czołówce znalazły się także Wirtualna Polska oraz "Gazeta Wyborcza" - wynika z najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów. "Press" w czołówce miesięczników i dwumiesięczników.
Na informacje "Rzeczpospolitej" inne krajowe redakcje powoływały się w lipcu blisko 3,2 tys. razy. Następną pozycję zajmuje portal Wirtualna Polska, na który polskie media powoływały się prawie 3,1 tys. razy. Pierwszą trójkę zamyka dziennik "Gazeta Wyborcza" z wynikiem 2,9 tys. cytowań.
"Rzeczpospolita" i "GW" są również liderami cytowań wśród tytułów prasowych. Na trzecim miejscu znalazł się "Fakt" (2775 wzmianek), a na czwartym "Super Express" (2427).
Wśród stacji telewizyjnych najczęściej (1541 razy) cytowany był TVN 24, za nim jest TVN (1319 wzmianek) i Polsat News (1109). Wśród stacji radiowych najbardziej opiniotwórczy okazał się RMF z 1777 cytowaniami, który wyprzedził Radio Zet (1499) i Polskie Radio 24, cytowane 461 razy.
Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce utrzymuje Wirtualna Polska z liczbą 3,1 tys. odwołań. Drugą pozycję zajmuje Onet - ponad 2,1 tys. wzmianek w innych tytułach. Trzecią w zestawieniu Interię w ubiegłym miesiącu cytowano 1,8 tys. razy.
Wśród tygodników i dwutygodników najczęściej (414 razy) cytowano "Wprost". Na drugim miejscu znalazł się tygodnik "Viva!" (335 ), a na trzecim "Do Rzeczy" (271).
W kategorii miesięczników i dwumiesięczników "Press" cytowany 118 razy wyprzedziły "Forbes" z liczbą 176 odwołań oraz "Perspektywy", które w lipcu, głównie ze względu na doroczny ranking uczelni, cytowano 136 razy.
W zestawieniu 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w Polsce największe udziały należą do portali internetowych (33 proc.), a stoją za nimi Wirtualna Polska, Onet, Interia, Wirtualne Media oraz Pudelek. Po 27 proc. mają tytuły prasowe - "Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Fakt", "Super Express" oraz stacje telewizyjne: TVN 24, TVN, Polsat News i TVP Info. Tylko 13 proc. mają stacje radiowe, wśród nich największy udział należy do RMF oraz Radia Zet.
Analizę częstotliwości 41 036 cytowań poszczególnych mediów przez inne Instytut Monitorowania Mediów przeprowadził na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 lipca 2023 roku.
(PAR, 01.09.2023)