Rynek reklamy w Polsce w czerwcu 2023 na podstawie danych gemiusAdReal
W czerwcu 2023 roku działania reklamowe online dotarły łącznie do 86,51 proc. Polaków w wieku od 7 do 75 lat – wynika z badania gemiusAdReal (fot. materiały prasowe)
W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były w czerwcu marki z branży trade, natomiast w telewizji – pharmaceuticals, wynika z danych gemiusAdReal.
W czerwcu 2023 roku działania reklamowe online dotarły do 86,51 proc. Polaków w wieku od 7 do 75 lat. W badaniu gemiusAdReal odnotowano 70,9 mld emisji kreacji reklamowych display i wideo, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2495 kontaktów. Średni czas kontaktu z kreacją reklamową wyniósł w czerwcu 9,75 sekundy (10 sekund dla kreacji typu display i 7,8 sekundy dla kreacji wideo). Natomiast średnia widoczność kreacji digital (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 49,32 proc. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 59,29 proc. kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 47,94 proc.
Czytaj też: Lidl najsilniej wspieraną w TV marką w pierwszym półroczu 2023. W czołówce też Orange i Kaufland
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża trade (27,5 mld kontaktów), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w czerwcu wyniósł 38,8 proc. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,17 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 52,21 proc.
Na kolejnych miejscach znalazły się branże: media, books, CD&DVD (5,8 mld kontaktów reklamowych i SoV 7,6 proc.) oraz leisure time (4,6 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,5proc.).
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w czerwcu 2023 była marka Media Expert, która wygenerowała 2,2 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 78,64 proc. Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu było Allegro.pl z 2,1 mld kontaktów i 78,31 proc. zasięgu, a na trzecim Ceneo.pl (1,9 mld kontaktów i zasięg 76 proc.).
Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online (wartości szacunkowe na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce Cost per mile, przy czym liczone są aktywności display, na platformach PC i mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych oraz wyszukiwarek) potwierdza aktywność marki Media Expert. Jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 3,75 proc., na drugim miejscu było Ceneo.pl z 3,36 proc udziału, a na trzecim – Allegro.pl (3,29 proc.).
Czytaj też: Malwina Kuźmińska awansuje na stanowisko performance expert w Resolution
W czerwcu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża pharmaceuticals. Wygenerowała ona ponad 11,2 mld kontaktów reklamowych, docierając do 94,43 proc. populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w czerwcu wyniósł dla tej branży 19,08 proc., natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 18,10 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża trade (9,7 mld kontaktów reklamowych, SoV – 16,52 proc. i 94,27 proc. zasięgu), a na trzecim była branża food (8 mld kontaktów reklamowych, SoV – 13,63 proc. i zasięg – 93,85 proc.).
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w czerwcu – podobnie jak w kwietniu i maju – była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,18 mld kontaktów reklamowych, docierając do 87,5 proc. Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Drugi był Rossmann (1 mld kontaktów reklamowych i 86,53 proc. zasięgu), a trzeci – Kinder (694 mln kontaktów i 82,36 proc. zasięgu).
Pod względem szacunkowych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu też znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 2,32 proc. Na drugim miejscu była marka Rossmann z udziałem 1,94 proc., a na trzecim Kinder – 1,45 proc.
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w czerwcu była trade (6,5 mld kontaktów reklamowych). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże pharmaceuticals (2,7 mld kontaktów) oraz automotive (1,01 mld kontaktów).
Czytaj też: UOKiK stawia dużym markom zarzuty w związku z błędnym prezentowaniem promocji
W czerwcu najaktywniej reklamowana w radiu była marka Media Expert – 1,66 mld kontaktów, docierając do 86,04 proc. Polaków. Na drugim miejscu znalazła się Euro RTV AGD (642 mld kontaktów reklamowych, 77,28 proc. zasięgu), na trzecim – Lidl (339,9 mln kontaktów, 72,71 proc. zasięgu).
Największy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w czerwcu marka Media Expert (11,99 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się Euro RTV AGD (3,82 proc.) i Lidl (1,60 proc.).
Czytaj też: Ministerstwo Cyfryzacji nie stworzy wykazu blokowanych stron pornograficznych. Zrzuca to na operatorów
(MAK, 14.07.2023)