Operatorzy chcą regulacji dotyczących klauzul inflacyjnych, aby walczyć ze wzrostem kosztów
Klienci krytykują klauzule inflacyjne, tłumacząc, że nie mogą wypowiedzieć umowy, a informacje o podwyżce otrzymują krótko po podpisaniu kontraktu (fot. Pixabay.com)
Wzrost kosztów, spowodowany m.in. inflacją, i niedostateczny wzrost przychodów przyczyniły się do destabilizacji sytuacji finansowej operatorów telekomunikacyjnych - wynika z raportu opracowanego przez Arthur D. Little na zlecenie Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, zrzeszającej m.in. operatorów kablowych. Przedstawiciele branży chcą spotkać się z regulatorami, aby wypracować rozwiązania, które pomogą im zwiększyć przychody. Chodzi m.in. o kwestionowaną przez klientów i UOKiK waloryzację cen.
Według raportu Arthur D. Little zatytułowanego "Wpływ sytuacji makroekonomicznej na funkcjonowanie operatorów telekomunikacyjnych w Polsce" 80 proc. ankietowanych przedsiębiorców stwierdziło pogorszenie swojej sytuacji finansowej w związku z obecną sytuacją makroekonomiczną. Na 70 proc. operatorów obecna sytuacja wymusiła ograniczenie wydatków na inwestycje w rozwój infrastruktury. Ponadto 98 proc. operatorów odnotowało wzrost kosztów spowodowany presją inflacyjną.
Jak podano w raporcie, od początku 2018 do końca 2022 roku inflacja wzrosła o 26 punktów procentowych, ceny energii o 160 proc., a np. koszty płac o 40 proc. Wskazano też na wzrost kursów dolara i euro, będących walutami rozliczeń m.in. za sprzęt i treści. Między pierwszym kwartałem 2018 a czwartym kwartałem 2022 roku to wzrost o 30 proc. w przypadku dolara i o 12 proc. w przypadku euro.
Czytaj też: Telewizja Polska szykuje sitcom dla nastolatków. Ma trafić do kanału Alfa TVP
W analizowanym okresie ceny usług telekomunikacyjnych pozostały na niezmienionym poziomie, a zdaniem autorów raportu rosnących kosztów operatorom nie zrekompensowały przychody. Średni przychód od użytkownika z usług telewizyjnych spadł o około 10 proc., a z internetu stacjonarnego wzrósł o 8 proc.
Jak podkreślono w raporcie, obecnie głównym problemem są niejasne przepisy, które uniemożliwiły waloryzację cen i obarczyły operatorów wysoką presją inflacyjną.
Co z klauzulami?
"Klauzule waloryzacyjne są jednym z rozwiązań pozwalających przeciwdziałać presji inflacyjnej. Stosowane są już np. w branży nieruchomości (w umowach deweloperskich i w umowach najmu)" - podano w raporcie. Jak dodano, brak możliwości waloryzacji cen w obowiązujących umowach może przyczynić się do skokowego wzrostu cen usług dla nowych klientów. Z kolei podwyżki wynikające z klauzul - zdaniem twórców raportu - w krótkim terminie powinny być niewielkie, na poziomie poniżej wzrostu cen większości usług i mediów.
Część operatorów, m.in. Orange Polska, P4 (Play), T-Mobile Polska oraz Vectra, zdecydowała się na wprowadzenie do umów klauzul inflacyjnych, przerzucających niektóre koszty na klientów. Na ich wykorzystanie zdecydowała się jednak do tej pory tylko Grupa Vectra. W tej sprawie postępowanie wyjaśniające prowadzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który podejrzewa, że takie rozwiązanie może naruszać interesy konsumentów. W skargach do UOKiK konsumenci wskazywali, że nie mogą wypowiedzieć umowy, a informacje o podwyżce otrzymują krótko po podpisaniu kontraktu.
Z kolei w tym tygodniu Jacek Kunicki, członek zarządu Orange Polska ds. finansów, w wywiadzie dla PAP podał, że w połowie lipca na podstawie klauzul inflacyjnych operator podniesie abonentom ceny dostępu do internetu stacjonarnego (w umowach na czas nieokreślony).
Ważni klienci
Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, zapewnia, że klienci są w centrum wszystkiego, co robią operatorzy. - Niekorzystna sytuacja ekonomiczna w Polsce sprawiła, że koszty operatorów rosną szybciej niż przychody. Przy tak wysokim koszcie kapitału, w branży, która wymaga stałego nakładu inwestycyjnego, musimy wypracować mechanizmy, które będą chronić konkurencyjność rynku oraz konsumentów w zrównoważony sposób - mówi "Presserwisowi".
Jak dodaje, branża widzi potrzebę podjęcia pilnego dialogu z regulatorami (m.in. z UKE, UOKiK oraz Ministerstwem Cyfryzacji), żeby wypracować odpowiednie narzędzia działania w środowisku wysokiej inflacji.
(MNIE, 21.06.2023)