Operatorzy telekomunikacyjni chcą walczyć ze skutkami inflacji. "Rynek zbudował sztuczną tamę"
Część operatorów zdecydowała się na wprowadzenie do umów klauzul inflacyjnych, przerzucających koszty na klientów (fot. Pixabay.com)
Operatorzy telekomunikacyjni, w tym kablowi, skupieni m.in. w Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej (PIKE), chcą wspólnie z regulatorami rynku wypracować narzędzia chroniące ich biznesy przed wysoką inflacją – wynika z ustaleń "Presserwisu".
W najbliższych dniach przedstawiciele operatorów mają spotkać się, aby rozmawiać o odpowiednich rozwiązaniach. Następnie te pomysły chcą przedstawić regulatorom rynku.
"Rynek wziął na siebie cały efekt inflacji"
– Jako branża widzimy potrzebę podjęcia pilnego dialogu z regulatorami – UKE, UOKiK oraz Ministerstwem Cyfryzacji – aby wypracować zrównoważone narzędzia działania w środowisku wysokiej i dynamicznej inflacji, które pozwolą rozwijać oferty i chronić konsumentów – mówi nam Krzysztof Pstrong, dyrektor generalny Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, zrzeszającej wybranych operatorów.
Czytaj też: Świrski bez kary dla Radia Szczecin i TVP Info. Czeka na wyniki śledztwa prokuratury
Jak dodaje, rynek zbudował sztuczną tamę, biorąc na siebie cały efekt inflacji, ale to nie jest rozwiązanie stabilne i długoterminowe.
– Zależy nam na naszych klientach i chcemy dbać o jakość oferty oraz ich satysfakcję. Sytuacja makroekonomiczna dojrzała do szerokiego dialogu, w ramach którego będziemy współpracować ze wszystkimi izbami reprezentującymi przedsiębiorców, w tym oprócz PIKE także z KIGEIT (Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji), PIIT (Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji) i KIKE (Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej) – mówi Krzysztof Pstrong.
Klauzule inflacyjne w umowach
PIKE na razie nie chce informować o szczegółach pomysłów. Izba przekazała tylko ogólnie, że jednym z rozwiązań umożliwiających zmniejszenie presji inflacyjnej ma być dążenie do zwiększenia elastyczności umów z klientami, by uniknąć skokowych zmian cen dla konsumentów.
Czytaj też: Wręczono Telekamery Tele Tygodnia. Wśród nagrodzonych dziennikarze
Według raportu "Wpływ sytuacji makroekonomicznej na funkcjonowanie operatorów telekomunikacyjnych w Polsce", opracowanego przez firmę doradczą Arthur D. Little dla PIKE, 98 proc. polskich operatorów odnotowało wzrost kosztów na skutek wzrostu cen energii o ok. 160 proc. w latach 2018-2022, a 95-proc. wzrost kosztów wynagrodzeń spowodowany średniorocznym wzrostem płacy minimalnej i średniego wynagrodzenia.
Część operatorów, m.in. Orange Polska, P4 (Play), T-Mobile Polska oraz Vectra, zdecydowała się na wprowadzenie do umów klauzul inflacyjnych, przerzucających niektóre koszty na klientów. Na ich wykorzystanie zdecydowała się jednak tylko Grupa Vectra. W tej sprawie postępowanie wyjaśniające prowadzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który podejrzewa, że takie rozwiązanie może naruszać interesy konsumentów.
Czytaj też: Pereira i Adamczyk wygłaszali manifesty polityczne? Krzysztof Luft opuścił posiedzenie
(MNIE, 26.05.2023)