Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Maj 26, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Operatorzy telekomunikacyjni chcą walczyć ze skutkami inflacji. "Rynek zbudował sztuczną tamę"

Część operatorów zdecydowała się na wprowadzenie do umów klauzul inflacyjnych, przerzucających koszty na klientów (fot. Pixabay.com)

Operatorzy telekomunikacyjni, w tym kablowi, skupieni m.in. w Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej (PIKE), chcą wspólnie z regulatorami rynku wypracować narzędzia chroniące ich biznesy przed wysoką inflacją – wynika z ustaleń "Presserwisu".

W najbliższych dniach przedstawiciele operatorów mają spotkać się, aby rozmawiać o odpowiednich rozwiązaniach. Następnie te pomysły chcą przedstawić regulatorom rynku.

"Rynek wziął na siebie cały efekt inflacji"

– Jako branża widzimy potrzebę podjęcia pilnego dialogu z regulatorami – UKE, UOKiK oraz Ministerstwem Cyfryzacji – aby wypracować zrównoważone narzędzia działania w środowisku wysokiej i dynamicznej inflacji, które pozwolą rozwijać oferty i chronić konsumentów – mówi nam Krzysztof Pstrong, dyrektor generalny Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, zrzeszającej wybranych operatorów.

Czytaj też: Świrski bez kary dla Radia Szczecin i TVP Info. Czeka na wyniki śledztwa prokuratury

Jak dodaje, rynek zbudował sztuczną tamę, biorąc na siebie cały efekt inflacji, ale to nie jest rozwiązanie stabilne i długoterminowe.

– Zależy nam na naszych klientach i chcemy dbać o jakość oferty oraz ich satysfakcję. Sytuacja makroekonomiczna dojrzała do szerokiego dialogu, w ramach którego będziemy współpracować ze wszystkimi izbami reprezentującymi przedsiębiorców, w tym oprócz PIKE także z KIGEIT (Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji), PIIT (Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji) i KIKE (Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej) – mówi Krzysztof Pstrong.

Klauzule inflacyjne w umowach

PIKE na razie nie chce informować o szczegółach pomysłów. Izba przekazała tylko ogólnie, że jednym z rozwiązań umożliwiających zmniejszenie presji inflacyjnej ma być dążenie do zwiększenia elastyczności umów z klientami, by uniknąć skokowych zmian cen dla konsumentów.

Czytaj też: Wręczono Telekamery Tele Tygodnia. Wśród nagrodzonych dziennikarze

Według raportu "Wpływ sytuacji makroekonomicznej na funkcjonowanie operatorów telekomunikacyjnych w Polsce", opracowanego przez firmę doradczą Arthur D. Little dla PIKE, 98 proc. polskich operatorów odnotowało wzrost kosztów na skutek wzrostu cen energii o ok. 160 proc. w latach 2018-2022, a 95-proc. wzrost kosztów wynagrodzeń spowodowany średniorocznym wzrostem płacy minimalnej i średniego wynagrodzenia.

Część operatorów, m.in. Orange Polska, P4 (Play), T-Mobile Polska oraz Vectra, zdecydowała się na wprowadzenie do umów klauzul inflacyjnych, przerzucających niektóre koszty na klientów. Na ich wykorzystanie zdecydowała się jednak tylko Grupa Vectra. W tej sprawie postępowanie wyjaśniające prowadzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który podejrzewa, że takie rozwiązanie może naruszać interesy konsumentów.

Czytaj też: Pereira i Adamczyk wygłaszali manifesty polityczne? Krzysztof Luft opuścił posiedzenie

(MNIE, 26.05.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.