Polska Press wciąż na minusie, 23 mln zł straty. "Inwestujemy w działania on-line"
Przychody Polska Press z reklam wyniosły 160,3 mln zł, a ze sprzedaży gazet – 69,8 mln zł (fot. Wojciech Olkuśnik/East News)
Wydawnictwo Polska Press, należące do PKN Orlen, w 2022 roku miało 329,3 mln zł przychodów i 23 mln zł straty. Wzrosły wpływy z reklam i usług poligraficznych, a spadły – ze sprzedaży gazet.
Ze sprawozdania złożonego w poniedziałek 8 maja do Krajowego Rejestru Sądowego wynika, że przychody wydawnictwa w porównaniu z 2021 rokiem wzrosły o 4,7 proc.
Czytaj też: Edward Miszczak zakończył współpracę z Katarzyną Dowbor przy programie "Nasz nowy dom"
"Ogólne trendy rynkowe w 2022 r. nie zmieniły się w stosunku do lat ubiegłych: rosła sprzedaż reklam w Internecie, natomiast malały przychody ze sprzedaży gazet wydawanych drukiem, a w szczególności liczba sprzedanych egzemplarzy. Polska Press od lat dostosowuje swoje działania do tych trendów, wciąż inwestując głównie w szeroko rozumiane działania on-line" – napisano w sprawozdaniu.
Sprzedaż reklam zapewniła Polska Press 160,3 mln zł, co oznacza wzrost o 6,5 proc. w stosunku do 2021 roku. Przychody ze sprzedaży gazet spadły o 11 proc., do 69,8 mln zł w 2022 roku. Usługi poligraficzne odpowiadały za 61,6 mln zł przychodów (wzrost o 8,3 proc.).
Koszty działalności operacyjnej były wyższe o 9,4 proc. i wyniosły 375,4 mln zł. Na wynagrodzenia przeznaczono 144,6 mln zł, tj. o 9,4 proc. więcej, niż rok wcześniej. Na koniec 2022 roku w wydawnictwie pracowało 1649 osób (spadek o 8 proc. względem końca 2021 roku).
Polska Press zmniejszyła stratę o 25,3 proc. – z 30,8 mln zł w 2021 roku do 23 mln zł w 2022 roku.
Czytaj też: Trzy Pulitzery dla "The Washington Post". Najważniejszy dla AP. Wygrał Małoletka
"Ujemny wynik w 2022 roku związany jest głównie z sytuacją gospodarczą, na którą przede wszystkim wpływ ma wojna na Ukrainie. W istotny sposób przełożyła się ona na poziom przychodów z reklamy oraz znaczący wzrost cen materiałów, energii i gazu" – wyjaśnia spółka w sprawozdaniu. "Ponadto, Spółka w 2022 roku mierzyła się ze wzrostem kosztów działalności operacyjnej spowodowanych inflacją oraz presją płacową. Dodatkowo, zmiany demograficzne pogłębiały dalszy trend spadkowy sprzedaży prasy drukowanej, co skutkowało niższymi przychodami z tego segmentu o -11%" – czytamy w dokumencie.
Polska Press wydaje 20 dzienników regionalnych, które – według danych PBC – w 2022 roku sprzedawały średnio 120 537 egz., z czego 108 441 to były wydania drukowane, a 12 096 – e-wydania. Najwyższą sprzedaż notowała "Gazeta Pomorska" (średnio 14 805 egz.).
W 2022 roku ruszył – uruchomiony przez spółkę zależną PL24 – ogólnopolski serwis I.pl. Spółka uzyskała w zeszłym roku 4,5 mln zł, a przeciętne zatrudnienie w niej wyniosło 32 pracowników.
Czytaj też: Nowy "Press": Bianka Zalewska i jej dwa światy, Duklanowski od wrzutek, tata Maty i kryminały
(KOZ, 09.05.2023)