Maciej Świrski proponuje fundusz  |  Koalicja rządowa zmienia szefa RMN  |  Agencja Heart & Brain  |  Ruszył proces przeciwko TVN  |  Grupa Agora wycofała się z branży gastronomicznej  |  Player wprowadza zmiany w kanałach FAST  |  Eurosport i Max z prawami  |  Silver TV na razie tylko w internecie  |  Play największym graczem na rynku kablowym  |  Zestawienie kanałów dla dzieci  |  Talk-show "Dobry wieczór" w TVN Style  |  Spadki wśród dwutygodników z segmentu people  |  Agnieszka Niburska i Anna Pastor w zespole BBC Studios  |  Oglądalność serialu "Uroczysko" w TV 4  |  Intermarché z nową platformą komunikacji  |  Koalicja Grandesi x Kalicińscy tworzy lokalną kampanię  |  OS3 i One House  |  Netflix pozyskał pięciu sponsorów transmisji walki Mike Tyson – Jake Paul  |  Dovid Efune najbliżej przejęcia The Telegraph. Pracownicy zaniepokojeni, że firma straci bezstronność  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Maciej Świrski proponuje fundusz  |  Koalicja rządowa zmienia szefa RMN  |  Agencja Heart & Brain  |  Ruszył proces przeciwko TVN  |  Grupa Agora wycofała się z branży gastronomicznej  |  Player wprowadza zmiany w kanałach FAST  |  Eurosport i Max z prawami  |  Silver TV na razie tylko w internecie  |  Play największym graczem na rynku kablowym  |  Zestawienie kanałów dla dzieci  |  Talk-show "Dobry wieczór" w TVN Style  |  Spadki wśród dwutygodników z segmentu people  |  Agnieszka Niburska i Anna Pastor w zespole BBC Studios  |  Oglądalność serialu "Uroczysko" w TV 4  |  Intermarché z nową platformą komunikacji  |  Koalicja Grandesi x Kalicińscy tworzy lokalną kampanię  |  OS3 i One House  |  Netflix pozyskał pięciu sponsorów transmisji walki Mike Tyson – Jake Paul  |  Dovid Efune najbliżej przejęcia The Telegraph. Pracownicy zaniepokojeni, że firma straci bezstronność  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Maciej Świrski proponuje fundusz  |  Koalicja rządowa zmienia szefa RMN  |  Agencja Heart & Brain  |  Ruszył proces przeciwko TVN  |  Grupa Agora wycofała się z branży gastronomicznej  |  Player wprowadza zmiany w kanałach FAST  |  Eurosport i Max z prawami  |  Silver TV na razie tylko w internecie  |  Play największym graczem na rynku kablowym  |  Zestawienie kanałów dla dzieci  |  Talk-show "Dobry wieczór" w TVN Style  |  Spadki wśród dwutygodników z segmentu people  |  Agnieszka Niburska i Anna Pastor w zespole BBC Studios  |  Oglądalność serialu "Uroczysko" w TV 4  |  Intermarché z nową platformą komunikacji  |  Koalicja Grandesi x Kalicińscy tworzy lokalną kampanię  |  OS3 i One House  |  Netflix pozyskał pięciu sponsorów transmisji walki Mike Tyson – Jake Paul  |  Dovid Efune najbliżej przejęcia The Telegraph. Pracownicy zaniepokojeni, że firma straci bezstronność  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Kwiecień 26, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Debata EKG: Niedofinansowanie mediów sprzyja szerzeniu się dezinformacji

Mateusz Lachowski brał udział w panelu łącząc się z Ukrainy (fot: PAR)

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach dyskutowano wczoraj o wiarygodności mediów. Uczestnicy debaty doszli do przekonania, że do skutecznej walki z dezinformacją konieczna jest zmiana sposobu ich finansowania, ale ważny jest też powrót do rzetelnego dziennikarstwa.

Mateusz Lachowski, korespondent wojenny Polsatu, łącząc się spod Bachmutu, podkreślił, że w przypadku wojny w Ukrainie dezinformacja płynie z obu stron, co wymaga nieustannego sprawdzania otrzymanych informacji. Zauważa jednak, że czasami sami korespondenci naginają rzeczywistość. - Potrafią nagrywać materiał, znajdując się nawet 100 km od frontu, ale twierdzą, że nadają z frontu. To daje możliwość podważenia ich rzetelności - mówił Lachowski. Dodał, że w wojennych warunkach wciąż istnieją media, które opierają się na informacjach tylko z jednego źródła, często powielając cudze niepotwierdzone przekazy.

Zdaniem Mai Mazurkiewicz z European Free Press Association media informacyjne muszą zrezygnować z emocjonalnych i clicbaitowych tytułów, bo dziś są one kojarzone z fakenewsami. - Media powinny walczyć z dezinformacją poprzez pozytywny przekaz - mówiła w czasie panelu.

Czytaj też: Telewizyjna Agencja Informacyjna to państwo w państwie. Zawsze rolę odgrywała tu polityka

Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, szefowa stowarzyszenia fact checkingowego Demagog, podała przykład niemieckiego "Der Spiegel", który zatrudnia kilkadziesiąt osób zajmujących się wyłącznie fact checkingiem. - Ale do tego trzeba mieć pieniądze - podkreśliła.

Martin Ehl, główny analityk czeskich "Hospodarskich Novin", stwierdził, że walce z dezinformacją pomogłaby aktywność samych dziennikarzy. - Dla budowania wiarygodności dobrze by było, gdyby potrafili publicznie przyznawać się do błędów i pomyłek - powiedział.

O powrocie do dobrych praktyk dziennikarskich mówił też Grzegorz Osiecki z "Dziennika Gazety Prawnej". - Taką zasadą jest oddzielanie informacji od komentarza - przypomniał. Jego zdaniem ostateczną bronią przeciwko dezinformacji, a jednocześnie potwierdzeniem odpowiedzialności mediów, byłaby umiejętność właściwego oceniania informacji, bo nie wszystkie należy publikować, zwłaszcza te niesprawdzone.

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że skuteczna walka z dezinformacją wymaga zmiany modelu finansowania mediów. Muszą one przestać walczyć ze sobą i nie gonić za klikami. To zwiększy ich wiarygodność w oczach odbiorców i pomoże im walczyć z fakenewsami.

(PAR, 26.04.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.