Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" na Państwa skrzynki wracamy już w poniedziałek  |  Nie zamówiłeś jeszcze newslettera z materiałami, o których potem mówią inni? Kliknij tutaj  |  Zapraszamy również na naszego Facebooka i platformę X – podyskutujmy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" na Państwa skrzynki wracamy już w poniedziałek  |  Nie zamówiłeś jeszcze newslettera z materiałami, o których potem mówią inni? Kliknij tutaj  |  Zapraszamy również na naszego Facebooka i platformę X – podyskutujmy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" na Państwa skrzynki wracamy już w poniedziałek  |  Nie zamówiłeś jeszcze newslettera z materiałami, o których potem mówią inni? Kliknij tutaj  |  Zapraszamy również na naszego Facebooka i platformę X – podyskutujmy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Temat: badania telewizji

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Kwiecień 22, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Popularność programów TV zbadana panelem internetowym. "Niereprezentatywna metoda"

Nie „Pytanie na śniadanie”, a publicystyczna „Kawa na ławę” była w panelu najpopularniejszym „programem śniadaniowym” (screen Pytanienasniadanie.tvp.pl)

Sztandarowe programy TVP są daleko w tyle, a przed nimi znalazły się TVN 24 i Polsat News – poinformowała Wirtualna Polska, opierając się na badaniu przeprowadzonym na panelu Ariadna. – Tego typu badania pokazują preferencje grupy biorącej udział w ankietach, ale nie są reprezentatywne dla ogółu Polek i Polaków – mówi Łukasz Pawłowski, prezes Ogólnopolskiej Grupy Badawczej.

Do kliknięcia w opublikowany tekst omawiający wyniki badań popularności programów telewizyjnych zachęcał tytuł: „TVN czy TVP? Już wszystko jasne, Polacy wybrali”.

Ankieta wypełniana przez internet

Dalej informowano, że aż 32 proc. respondentów jako ulubiony program publicystyczny wskazało "Fakty po Faktach" (TVN 24). Na drugim miejscu znalazły się "Gość Wydarzeń" Polsat News i "Kropka nad i" (TVN 24) – na te programy wskazało po 15 proc. badanych. Na kolejnym miejscu uplasował się program "Jedziemy" w TVP Info z wynikiem 11 proc.

Czytaj też: Świrski wszczyna postępowanie, a do KRRiT wpływają skargi na "Kropkę nad i" z udziałem prof. Engelking

Kolejne pozycje to: "Rozmowa Piaseckiego" w TVN 24 (9 proc.), "Gość Wiadomości" TVP Info (6 proc.), "Strefa starcia" w TVP Info (6 proc.), "Kwadrans polityczny" w TVP 1 (4 proc.) oraz "Polityczne Graffiti" w Polsat News (2 proc.).

Zbadano również popularność programów śniadaniowych. W tej kategorii nie triumfowały "Pytanie na śniadanie" czy "Dzień dobry TVN", a „Kawa na ławę” (TVN 24). Aż 50 proc. respondentów zadeklarowało, że ten program ogląda najchętniej. Na podium znalazły się też Polsat News z porannym, weekendowym programem "Śniadanie Rymanowskiego" (26 proc.) i „Woronicza 17” TVP Info (24 proc.).

Z zamieszczonej w artykule informacji wynika, że omawiane badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Wirtualnej Polski na panelu Ariadna w dniach 7-10 kwietnia. Udział w nim wzięła reprezentatywna próba 1052 osób, a do przeprowadzenia badania wykorzystano metodę CAWI – ankiety wypełnianej przez internet.

"Badania tą metodą nie są reprezentatywne"

Ariadna to ogólnopolski panel, który bada opinię społeczną poprzez ankiety przeznaczone do samodzielnego wypełnienia online. "Badanie opinii za pomocą ankiety to rzetelny sposób na poznanie opinii grup docelowych, ponieważ zapewniamy skuteczne blokowanie botów, czyli oprogramowania rejestrującego w panelu nieprawdziwych użytkowników" – informuje serwis.

Czytaj też: Frontstory uruchomił zbiórkę na Patronite. "Inwestujemy w rzetelne dziennikarstwo"

Osoby, które zalogują się do panelu Ariadna i wypełnią ankiety, mogą liczyć na atrakcyjne nagrody o wartości uzależnionej od liczby zdobytych punktów. Paleta upominków jest szeroka: od płatków żelowych pod oczy Aloe Vera i odblaskowych pasków na szprychy rowerowe po tablet Kruger&Matz i telewizory tej marki.

– Z zasady badania prowadzone tą metodą nie są reprezentatywne dla ogółu społeczeństwa, bo niektóre grupy: młodych czy studentów są nadreprezentowane – mówi Łukasz Pawłowski, prezes Ogólnopolskiej Grupy Badawczej. – Natomiast osoby powyżej 60. roku życia mają reprezentację niedostateczną, bo tu procent osób bez dostępu do internetu lub słabo się w nim poruszających jest proporcjonalnie wysoki – dodaje.

W jego ocenie wyniki badań panelowych nie mają większej wartości poznawczej. – Reprezentują preferencje osób, które je wypełniają. Przypuszczam, że w tym przypadku głównie młodych, uczących się – mówi Łukasz Pawłowski.

Pomiar Nielsen Media standardem

Pawłowski zaznacza, że badania panelowe ankietami online stają się coraz popularniejsze. – Są znacznie tańsze od telefonicznych, nie mówiąc już o tych, które opierają się na wywiadach bezpośrednich – mówi. – Przypuszczam, że niektóre redakcje nic z tego tytułu nie płacą, bo publikacja nazwy konkretnej firmy badawczej to doskonała reklama.

Czytaj też: World Press Photo 2023. Wybrano wstrząsające zdjęcie roku

Panel Ariadna należy do firmy pod nazwą Ogólnopolski Panel Badawczy Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością, o kapitale zakładowym 50 tys. zł. Jej właścicielami są: Tomasz Baran, jednocześnie prezes zarządu spółki oraz Dominika Maison. Każde z nich ma 500 udziałów o wartości 25 tys. zł (dane Krajowego Rejestru Sądowego). W 2021 roku spółka osiągnęła przychody na poziomie 6,6 mln zł, wypracowała 724,2 tys. zysku.

Panelariadna.pl podaje numer telefonu kontaktowego do firmy. Nikt jednak nie zareagował na pozostawioną przez "Presserwis" prośbę o kontakt.

Standardem badań oglądalności telewizyjnej w Polsce jest pomiar Nielsen Media – na podstawie jego wyników telewizje rozliczają się z agencjami mediowymi i klientami. Badanie Nielsena opiera się na panelu liczącym 2,5 tys. gospodarstw domowych, co oznacza, że jest nim objętych 7 tys. osób. Gospodarstwa ujęte w pomiarze mieszczą się w prawie 40 proc. polskich gmin i ponad 90 proc. powiatów. Próba jest reprezentatywna dla całej Polski ze względu na m.in. wiek, płeć, wykształcenie czy miejsce zamieszkania. W domach panelistów Nielsena montowane są telemetry, które rejestrują, kiedy włączony i wyłączony został telewizor oraz jakie kanały były oglądane.

Czytaj też: Zespół „NIE” pisze do zachodnich redakcji o notorycznym łamaniu wolności słowa w Polsce

(JF, 22.04.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.