OFFF Barcelona, dzień drugi: Szukamy oryginalności, ale to nie tylko zjazd geeków
Jedna z prawd, która wybrzmiała drugiego dnia OFFF Barcelona: Pogoń za trendami zbyt często sprawia, że zapominamy o swoim pochodzeniu i korzeniach, czyli o najbardziej realnych elementach stanowiących o naszej własnej, niepodrabialnej tożsamości (fot.M.O)
Drugi dzień festiwalu OFFF Barcelona przebiega wokół dyskusji na temat oryginalności. Prelegenci zastanawiają się, co sprawia, że jedne prace zostają zauważone i docenione, a inne nie. Ich prywatne i zawodowe doświadczenia są inspiracją dla setek widzów zainteresowanych designem - piszą Michał Oleksów i Kuba Kiraga z agencji Cut The Mustard wprost ze stolicy Katalonii.
Żeby być oryginalnym, trzeba eksperymentować. Will MacNeil - experience design director z londyńskiego The Mill - wie coś o tym. W trakcie swojej ponad 15-letniej kariery MacNeil nie bał się wykorzystywać nowych narzędzi i innowacji do tworzenia i opowiadania historii. Dziś tym narzędziem jest Generative AI i data-driven design.
Dane i ich przetwarzanie w kreatywnych celach jest kierunkiem, w który spogląda współczesny design. Najlepszym tego przykładem jest kampania EE Hope United, w ramach której bazy danych wypełnione internetowym hejtem stały się głównym kreatywnym budulcem akcji społecznej, co pozwoliło stworzyć m.in. koszulki piłkarskie ze spersonalizowanym dizajnem. Udowodniono, że połączenie danych, sztucznej inteligencji i kreatywności wciąż dają nam nadzieję na lepszą przyszłość.
Czytajcie tutaj pierwszą relację z festiwalu: OFFF Barcelona, dzień pierwszy: Pytamy, czym karmią się kreatywni?
Oryginalność jest często wynikiem pracy całego zespołu. Eyal Sebbag i Tom Kariv z Wix Design Motion Studio - opowiadając o swoich projektach - skupiali się przede wszystkim na tym, jak w procesie twórczym wykorzystywać talenty swojego multidyscyplinarnego zespołu. A efekty? Zobaczcie sami projekt Wix Madefor Typeface - który jest efektem ich collaborative designu.
Lecz - żeby nie wyszło, że jesteśmy na jakimś zjeździe geeków - pojawiają się również głosy takie jak meksykańskiego studia Bienal, które przyjechało z komunikatem, który można zamknąć w krótkim stwierdzeniu: „Originality is about origin”. Meksykańscy twórcy udowadniali, że serce dizajnu jest zdecydowanie offline’owym tematem, a źródeł kreatywności należy szukać przede wszystkim w sobie i swoim najbliższym otoczeniu.
Pogoń za trendami zbyt często sprawia, że zapominamy o swoim pochodzeniu i korzeniach, czyli o najbardziej realnych elementach stanowiących o naszej własnej, niepodrabialnej tożsamości.
Takie podejście dobrze rymuje się z miejscem, w którym jesteśmy, bo przecież sam Gaudi uważał, że prawdziwa oryginalność polega na powrocie do źródeł - poprzez swoje zasoby i umiejętności do prostoty najwcześniejszych rozwiązań.
Niebawem relacja z kolejnego dnia
***
OFFF Barcelona to jedna z największych imprez promujących kreatywność wizualną i design. Trzydniowy festiwal pełen warsztatów, konferencji i networkingu trwa w dniach 23-24-25 marca 2023 r.
***
Michał Oleksów, Kuba Kiraga, Cut The Mustard