David Zaslav z Warner Bros. Discovery najbardziej przepłacanym szefem według As You Sow
Warner Bros. Discovery zdecydowanie góruje w rankingu nad innymi firmami związanymi z mediami (screen: Deadline.com)
David Zaslav, dyrektor generalny Warner Bros Discovery, zarobił w 2021 roku 232 mln dol., zgodnie z najnowszym corocznym rankingiem As You Sow dotyczącym najbardziej przepłacanych dyrektorów generalnych wśród firm S&P 500.
Amazon, Apple, Disney i Netflix są również wysoko w dziewiątym raporcie grupy, który wykracza poza podstawowe wynagrodzenia. Organizacja non profit As You Sow, zajmująca się rzecznictwem akcjonariuszy, mierzy wynagrodzenie na podstawie trzech wskaźników: całkowitego zwrotu dla akcjonariuszy; liczby akcji, nad którymi głosowano przeciwko pakietowi wynagrodzeń dyrektorów generalnych na dorocznym zgromadzeniu oraz stosunku wynagrodzenia dyrektora generalnego do mediany wynagrodzenia pracownika (luka, która stale rośnie). Waży pierwsze dwa punkty danych po 40 proc. każdy, a wskaźnik płac za 20 proc.
Czytaj też: "Na Zachodzie bez zmian" z siedmioma nagrodami BAFTA. Wieczór Netflixa w Londynie
Firmy zgłaszają wynagrodzenia swoich pięciu najlepiej opłacanych dyrektorów w oświadczeniach pełnomocników składanych w SEC każdej wiosny za poprzedni rok. Ostatni raport As You Sow dotyczący nadwyżki wynagrodzeń opiera się na wynagrodzeniach za 2021 rok, czyli najnowszych dostępnych danych dla firm raportujących za rok kalendarzowy.
Średnie roczne wynagrodzenie dyrektorów generalnych S&P 500 (zbiór 500 największych korporacji notowanych na giełdach w Stanach Zjednoczonych, ważonych według ich kapitalizacji rynkowej) w 2021 roku wyniosło 18,8 mln, co oznacza wzrost o 21 proc. W przypadku 100 najbardziej przepłacanych dyrektorów generalnych wg As You Sow średnia wzrosła o 31 proc., do 38,2 mln USD. W przypadku tych 100 mediana wynagrodzeń, na którą mniejszy wpływ mają megadotacje na akcje i opcje, wzrosła o 8 proc., do 23 mln dolarów.
Pakiet płac Zaslava w 2021 roku wyniósł 246 mln dol., dzięki czemu znalazł się na szczycie listy. Dane zostały zawyżone przez dużą dotację opcyjną w wysokości 202 mln dol. związaną z odnowieniem jego kontraktu.
Czytaj też: Netflix pokazał zwiastun "Królowej Charlotte", spin-offu serialu "Bridgertonowie"
"Główna kwota wynagrodzenia odzwierciedla przedłużenie umowy o pracę pana Zaslava prawie dwa lata temu, aby zapewnić mu długoterminowe przywództwo w połączonej firmie Warner Bros. Discovery. Zdecydowana większość pozycji w zestawieniu jest teoretyczna, ponieważ opiera się na jednorazowym przyznaniu opcji, co zacznie przynosić korzyści finansowe panu Zaslavowi dopiero wtedy, gdy cena akcji WBD wzrośnie ponaddwukrotnie" – napisał koncern Warner Bros. Discovery w oświadczeniu.
Wynagrodzenie Zaslava obejmowało pensję podstawową w wysokości 3 mln USD, nagrodę w postaci akcji w wysokości 13 mln, rekompensatę z tytułu planu motywacyjnego niebędącego kapitałem własnym (jak premia pieniężna) w wysokości 22 mln oraz specjalną premię w wysokości 4,4 mln USD za przywództwo w czasie pandemii, uruchomienie Discovery+ i zabezpieczenie umowy z WarnerMedia.
Andy Jassy z Amazon i Tim Cook z Apple zajęli 9. i 10. miejsce na liście z pakietami o wartości odpowiednio 212,7 mln i 98,7 mln dol. As You Snow oszacował, że ich nadpłaty wyniosły odpowiednio 197 mln i 83 mln USD.
Czytaj też: Netflix nie odda rynku w Afryce, choć na świecie Disney+ porządzi
Wynagrodzenie Jassy'ego w 2021 roku obejmowało nagrodę w postaci akcji o wartości 212 mln USD, które nabywane są przez 10 lat.
Disney znalazł się na 21. miejscu, a do 32,4 mln dol. byłego dyrektora generalnego Boba Chapka za rok fiskalny 2021 wliczono 18,2 mln dol. nadpłaty. Rok podatkowy Disneya również kończy się we wrześniu. Wynagrodzenie Chapka spadło do 24 mln dol. za rok budżetowy 2022. Odszedł w listopadzie ub.r., przekazując stery Bobowi Igerowi.
Netflix uplasował się na 25. miejscu, a jego współzałożyciele Reed Hastings i Ted Sarandos zarobili łącznie 79 mln dol.
Miejsca na podium za plecami szefa Warner Bros. Discovery zajęli CEO firm niezwiązanych z mediami – Estée Lauder i Penn National Gaming.
Czytaj też: Eurosport 2 nie pokazał przejazdu Polki na MŚ w snowboardzie, w jego trakcie nadano reklamy
(MAC, 20.02.2023)