Dział: INTERNET

Dodano: Luty 18, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

PiS źle debiutuje na TikToku, ale Kaczyński i tak jest tu gwiazdą

Tomasz Poręba na TikToku zwraca uwagę, że od 2014 roku PiS wygrywa kolejne wybory dlatego, że dotrzymuje słowa i realizuje obietnice: 500 plus, 300 plus, obniżenie wieku emerytalnego, czy zerowa stawka PIT dla młodych (screen:tiktok.com)

Prawo i Sprawiedliwość założyło konto na TikToku i opublikowało pierwszy klip. Zdaniem ekspertów źle dobrano w nim argumentację i przekaz nie trafi do młodych użytkowników tego serwisu, ale takie błędy partia szybko będzie mogła naprawić.

W pierwszym klipie PiS na TikToku szef kampanii i europoseł tej partii Tomasz Poręba mówi, że media społecznościowe są zalane antypisowskim przekazem. Zaznacza też, że panuje olbrzymie niezrozumienie tego, co PiS rzeczywiście robi.

„Przypomnijcie sobie, jak byliście traktowani w latach 2007-2015, kiedy wasi rówieśnicy musieli wyjeżdżać na zmywak do Londynu. Kiedy pracowaliście na umowach śmieciowych, kiedy nie mieliście żadnej perspektywy" – zwraca się do odbiorców europoseł PiS.

Tomasz Poręba na TikToku zwraca uwagę, że od 2014 roku PiS wygrywa kolejne wybory dlatego, że dotrzymuje słowa i realizuje obietnice: 500 plus, 300 plus, obniżenie wieku emerytalnego, czy zerowa stawka PIT dla młodych.

"Dlatego tutaj, w tym miejscu, będziemy wam o tym mówić, jak my czujemy Polskę, jak my czujemy polskie sprawy, co chcemy w Polsce zrobić. Tak, żebyście mieli inny punkt widzenia, alternatywny do tego, który wam się próbuje wtłoczyć w głowy, a nie ma nic wspólnego z rzeczywistością" - mówi Tomasz Poręba w klipie.

- Chybiona argumentacja. TikTok ma najwięcej odbiorców w grupie 12-26 lat. Tam młode osoby nie mogą pamiętać pracy na zmywaku w Londynie, bo w latach 2007-2015 byli w szkole – komentuje Kuba Sagan, współzałożyciel i dyrektor kreatywny Feeders Agency. – Traumę wyjazdów zarobkowych na Zachód mają osoby zdecydowanie starsze. Dla pokolenia Z wyjazdy wiążą się z pozytywnym doświadczeniem – dodaje ekspert.

W jego ocenie chybione są też zawarte w klipie deklaracje o obniżeniu wieku emerytalnego i utrzymania dodatków 500+ i 300+. – Statystyczny odbiorca TikToka raczej nie myśli o emeryturze i założeniu rodziny. Jest za młody. Choć grupa użytkowników tego serwisu jest coraz starsza. Może te treści dotrą do niektórych 30-latków. Jednak generalnie, w kontekście grupy docelowej TikToka, argumentacja klipu PiS jest bardzo źle dobrana – przekonuje Kuba Sagan.

Anna Gołębicka, ekonomistka, ekspertka komunikacji i zarządzania, podkreśla, że debiutancki materiał PiS na TikToku ma niewłaściwy format. - Jest wprawdzie krótki, trwa niecałą minutę, ale formułę ma statyczną, hasła i zdjęcia jako ilustracje. Tak kręci się spoty reklamowe. Tymczasem materiały przeznaczone na na TikToka powinny być dynamicznie i autentycznie, kręcone z ręki, przedstawiać bohatera z boku lub z dołu. – mówi.

Zdaniem Kuby Sagana mimo ewidentnych błędów z marketingowego punktu widzenia PiS podjęło dobrą decyzję, debiutując na TikToku. - Będzie mogło się uczyć na błędach. Przypuszczalnie w materiale użyje trafniejszej argumentacji. Wystarczy, że w stu filmikach znajdzie się kilka takich, które zawiralują i osiągną milionowe zasięgi – mówi.

Anna Gołębicka zauważa, że partia Jarosława Kaczyńskiego po raz kolejny prezentuje się jako partia silna organizacyjnie i z dobrym marketingiem. – PiS niejednokrotnie pokazał, że uważnie czyta badania opinii społecznej i umie na ich postawie formułować strategiczne i taktyczne cele swojej komunikacji – mówi. – Najwyraźniej PiS uznało, że przed wyborami musi przekonać najmłodszych wyborców. Sięga po właściwe narzędzie, którego używania pewnie się nauczy. A błędy? Tylko ten ich nie popełnia, kto nic nie robi – komentuje.

Już w lutym 2022 roku na TikToku konto otworzyła Platforma Obywatelska (dziś 23,9 tys. obserwujących). Początkowo najczęściej pojawiał się tam Donald Tusk, jednak teraz w tiktokach mówią także parlamentarzyści PO. Sam Tusk też działa w serwisie na własnym koncie - ma 149 tys. obserwujących.

Najlepiej spośród polskich polityków radzi sobie na TikToku Sławomir Mentzen, lider Konfederacji. Ma już prawie 600 tys. obserwujących i 10 mln polubień swoich treści.

Jednym z najbardziej znanych politycznych tiktoków w serwisie jest ten stworzony w październiku ub.r. przez Piotra Wawrzyka, polityka PiS, sekretarza stanu w MSZ. Wawrzyk siedział obok Jarosława Kaczyńskiego i po krótkim wstępie oddał mu głos. "Dzień dobry, serdecznie pozdrawiam wszystkich użytkowników. I tych, którzy nas lubią, i tych, którzy nas nie lubią. Ale dobrze, że jesteście aktywni, że chcecie mieć informacje, że się wymieniacie informacjami. Gratuluję" - te słowa Kaczyńskiego wysłuchane zostały na TikToku już ponad milion razy.

(JF, 18.02.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.