RMF FM najbardziej opiniotwórczym medium 2022 roku według IMM
IMM przeanalizował cytowania mediów przez inne redakcje w 2022 roku (screen: IMM)
Radio RMF FM było w 2022 roku najczęściej cytowane przez inne polskie redakcje - wynika z raportu "Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce" przygotowywanego cyklicznie przez Instytut Monitorowania Mediów. W czołówce znalazły się również Wirtualna Polska i "Rzeczpospolita". Wśród najczęściej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników jest "Press".
Informacje RMF FM cytowano w 2022 roku w mediach 23,1 tys. razy. Treści z Wirtualnej Polski pojawiły się jako cytaty 22,6 tys, a z "Rzeczpospolitej" - 22,4 tys. razy.
Jak wynika z analizy IMM, dziennikarze najczęściej cytują informacje podawane przez prasę. Jej udział w zestawieniu to 33 proc. cytowań. Na drugim miejscu, z udziałem 27 proc., jest telewizja, natomiast na trzecim znalazły się radio i portale internetowe z wynikiem po 20 proc.
W grupie tytułów prasowych największą cytowalnością cieszy się "Rzeczpospolita" (22 447 cytowań), na drugie miejsce z czwartego w roku 2021 awansował "Super Express" (15 791 odwołań). Trzecia jest "Gazeta Wyborcza", cytowana 14 172 razy.
Wśród telewizji najbardziej opiniotwórczy był TVN, na którego informacje powoływano się 16 288 razy. Drugi był Polsat (12 381 cytatów), a trzecie TVP Info (11 385 cytatów).
W grupie stacji radiowych RMF FM z 23 130 wzmiankami niemal dwukrotnie wyprzedziło drugie w zestawieniu Radio Zet (13 331 cytowań). Na trzecim miejscu znalazło się Polskie Radio 24 cytowane 7862 razy.
Wśród portali internetowych na pierwsze miejsce awansowała Wirtualna Polska, nieznacznie wyprzedzając Onet (odpowiednio 22 641 i 22 317 cytowań). Na trzecim miejscu była Interia z wynikiem 13 707 wzmianek.
Ciekawie wygląda zestawienie tygodników. Otwierają je "Sieci" cytowane 5620 razy, druga była "Gazeta Polska" (3366 cytatów). Oba tygodniki awansowały o jedno miejsce w stosunku do ubiegłego roku. Na trzecim miejscu jest "Wprost" (3079 cytowań), a w pierwszej piątce znalazły się jeszcze "Newsweek Polska" i "Viva!".
Czytaj też: Sejmowa komisja zajmowała się postępowaniem KRRiT o ukaranie TVN
W kategorii miesięczników i dwumiesięczników zwyciężył "Forbes" wymieniany w cytatach 2438 razy. Drugie były "Perspektywy" (1732 razy), a na trzecim "Press", który cytowano 1362 razy.
W kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych wśród tytułów prasowych królowała "Rzeczpospolita", za nią był "Dziennik Gazeta Prawna" (12 996). i "Forbes". Wśród portali pierwszy był Money.pl (4748), za nim "Business Insider" (4327) i Bankier.pl (1980).
Wśród mediów regionalnych najczęściej powoływano się na "Polskę Metropolię Warszawską" (Polska Press) - 1524 razy. Drugie było Radio Wrocław z 1340 powołań, a trzecia "Gazeta Krakowska" (Polska Press) - cytowana 1068 razy.
Jeżeli chodzi o wydawnictwa, których tytuły miały najwięcej cytowań w 2022 roku, na pierwszym miejscu znalazł się Ringier Axel Springer Polska - należące doń "Business Insider", "Fakt", "Forbes", "Newsweek Polska", Noizz, Onet, "Plejada" i "Przegląd Sportowy" były cytowane 56 333 razy. Na drugim miejscu jest grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem 35 783 tys. uzyskanym przez Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP. Trzecie miejsce należy do Cyfrowego Polsatu reprezentowanego przez Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interię, Pomponik oraz TV4, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 33 tys. razy.
Jak poinformował IMM, analizę częstotliwości 385 863 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2022 roku.
(PAR, 08.02.2023)