Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Kolejne zmiany w biurze reklamy WP  |  Chief growth officer w Media&Leads  |  Rynkowy udział Canal+ Extra 1 z Ligą Mistrzów  |  "Malanowski. Nowe rozdanie" w przyszłym roku  |  "Serwis klimatyczny" na antenach Polskiego Radia  |  Tele 5 planuje produkcję  |  Kampania Antyradia  |  Nowy magazyn w dziennikach Polska Press  |  Prasa branżowa wydawana jest głównie w druku i głównie dla mężczyzn  |  Mediaboard  |  Biddable director w Zenith  |  Szefowa marketingu w Atos  |  F25 produkuje film  |  YouTube po decyzji sądu może używać znaku Shorts  |  Sky zapłaci setki milionów funtów za błędne obliczenia reklamowe  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 29, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Towarzystwo Dziennikarskie zapowiada monitoring mediów podczas kampanii wyborczej

Monitoring Towarzystwa Dziennikarskiego wykazał, że sprzeczną z Kodeksem Wyborczym agitację prowadziła również regionalna gazeta należącego do przejętego przez Orlen koncernu Polska Press

Towarzystwo Dziennikarskie przeprowadzi monitoring mediów podczas przyszłorocznej kampanii wyborczej do parlamentu – poinformował „Presserwis” Jan Ordyński z zarządu Towarzystwa Dziennikarskiego.

– Monitoring mediów przeprowadziliśmy już pięciokrotnie. W każdym przypadku okazywało się, że media rządowe, bo tak należy określać Telewizję Polską i Polskie Radio, relacjonowały kampanię wyborczą w sposób skandaliczny, ewidentnie faworyzując polityków PiS lub popieranych przez to ugrupowanie – mówi Andrzej Krajewski, szef projektu monitoringu mediów Towarzystwa Dziennikarskiego.

Rządowe media bez pluralizmu

– Raporty pokazywały jednoznacznie, że media rządowe nie wywiązują się z obowiązku przestrzegania w swoich audycjach wymogów pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności, co ewidentnie łamie art. 21.1 Ustawy o radiofonii i telewizji – dodaje Krajewski.

Czytaj też: Burmistrz Zakopanego i TVP podtrzymują, że na sylwestrze wystąpi kolejna gwiazda

Podczas kampanii wyborczych Towarzystwo badało czas zajmowany na antenach przez poszczególne komitety wyborcze oraz kandydatów. – Udział w czasie antenowym nie daje informacji, jaki był wydźwięk audycji z udziałem konkretnych polityków. Dlatego dwójka dziennikarzy oglądała serwisy informacyjne i do konkretnego arkusza wpisywała, jaki wydźwięk ma dany materiał: negatywny, pozytywny lub neutralny. Dzięki ocenie prezentowanych w mediach treści mogliśmy sformułować końcowe wnioski – zaznacza Andrzej Krajewski.

Podczas ostatnich wyborów prezydenckich w 2020 roku monitoringiem Towarzystwo objęło „Wiadomości” TVP, „Wydarzenia” Polsatu oraz „Fakty” TVN. Rok później przeprowadziło monitoring podczas przedterminowych wyborów prezydenta Rzeszowa. Zbadało, jak kampanię relacjonują „Aktualności” TVP 3 Rzeszów, dzienniki Polskiego Radia Rzeszów oraz regionalna „Gazeta Codzienna Nowiny” (Polska Press Grupa).

"Propagandziści PiS wiedzą, że nie wystarczy kolejny raz opluć Tuska"

„Aktualności TVP Rzeszów oraz dzienniki Polskiego Radia Rzeszów prowadziły agitację wyborczą na rzecz kandydatki PiS w wyborach prezydenta Rzeszowa w 2021 r., co jest sprzeczne z Kodeksem Wyborczym i podważa konstytucyjną zasadę równości wyborów” – czytamy w raporcie TD.

Czytaj też: Powrót Piotra Kraśki do prowadzenia "Faktów" TVN oceniony pozytywnie

Okazało się, że kandydatce PiS wyraźnie sprzyjała przejęta przez PKN Orlen „Gazeta Codzienna Nowiny”. Z raportu wynika, że skorzystała niemal z każdej okazji, aby wymieniać ją na swoich łamach, a na weekend wyborczy opublikowała z nią obszerny wywiad.

– Naturalnie, podczas nadchodzących wyborów parlamentarnych, dobrze byłoby objąć monitoringiem również media regionalne, zwłaszcza stacje TVP. Propagandziści PiS doskonale wiedzą, że nie wystarczy kolejny raz opluć Donalda Tuska w głównym wydaniu „Wiadomości”, aby wygrać wybory. Na pewno agitacja na rzecz ugrupowania rządzącego będzie wypływać z regionalnych stacji TVP i Polskiego Radia oraz tytułów przejętych przez Orlen – przewiduje Andrzej Krajewski.

Zaznacza, że zakres monitoringu zależy od kwoty, którą zgromadzi na ten cel Towarzystwo Dziennikarskie. – Zrzeszamy nieco ponad 100 osób. Nie mamy takiego budżetu, jak Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich dysponujące 2 tys. członków i pałacykiem przy Foksal, który może wynajmować – mówi Andrzej Krajewski. – Mam nadzieję, że uda nam się uzyskać fundusze od organizacji działających na rzecz demokracji i wolności mediów.

Czytaj też: Artyści zawodowi rozpoczną nowy rok bez obiecanych rządowych dopłat do ubezpieczeń

(jf, 29.12.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.