Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Listopad 18, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

20 tytułów znika z rynku. W Burdzie decydują, w Bauerze otwierają szampany?

Cięcia w Burdzie pokazują, że najbardziej wrażliwe na kryzys są tytuły z segmentu poradnikowego i true stories (fot. ds30/Pixabay)

Od nowego roku z rynku zniknie ponad 20 tytułów wydawanych przez koncern Burda Media Polska. Zdaniem ekspertów nie oznacza to, że cięcia szybko rozleją się na konkurencję.

Pod koniec października koncern Burda Media Polska ogłosił decyzję o likwidacji ponad 20 tytułów papierowych. Z początkiem 2023 roku z rynku znikną: dwutygodnik "Party", miesięczniki "Claudia" i "Dobre Rady", a także wiele tytułów z segmentów: poradniki, ogród, kulinaria, crafting i true stories. Z czytelniczkami i czytelnikami w grudniu pożegnają się: "Moje Gotowanie", "Sól i Pieprz", "Sielska Kuchnia", "Przyślij Przepis", "Mój Piękny Ogród", "Przepis na Ogród", "Kocham Ogród", "Ogrodnicze ABC", "Zdrowie z Natury", "Burda Style", "Szycie Krok po Kroku", "Cienie i Blaski", "Historie Kryminalne", "Co Przyniesie Los", "W Mroku", "Okruchy Życia", "Prawdziwe Życie", "Sekrety Serca", "Uczucia i Tęsknoty", "Uwierz w Przeznaczenie", "Wiara i Nadzieja", "Życie bez Recepty", "Życie po Życiu", i "Sielskie Życie".

Duży przetrwa dłużej

To nie pierwsze w tym roku cięcia w Burda Media Polska. Jeszcze przed sfinalizowaniem przejęcia wydawnictwa Edipresse w kwietniu br. spółka zdecydowała o likwidacji wersji drukowanych i serwisów internetowych magazynów „Focus”, „Focus Historia”, „Focus Coaching” i „Elle Man” oraz drukowanego magazyn „Samo Zdrowie”. W sierpniu 2021 roku Burda zrezygnowała z wydawania dwutygodnika „Gala”.

Czytaj też: W Burdzie rozważają, w jaki sposób magazyny powinny pożegnać się z rynkiem

Zdaniem Ewy Redel-Bydłowskiej, new business & development director w Fitatu, najświeższa fala cięć w Burdzie nie rozleje się od razu na konkurencyjne koncerny, np. Wydawnictwo Bauer. Wręcz przeciwnie: w perspektywie dwóch, trzech lat niemiecki koncern może wyjść z kryzysu w branży obronną ręką.

– Mamy tutaj do czynienia z sytuacją z gatunku „duży przetrwa dłużej” – zaznacza Redel-Bydłowska, w przeszłości członkini zarządu Edipresse Polska. – Wydawnictwo Bauer ma swoje drukarnie i nieco większe możliwości niż konkurencja. Dodatkowo, obserwując proces zamykania tytułów w Burdzie, Bauer zyskuje szansę na wyhamowanie u siebie tendencji spadkowej i przyciągnięcie dotychczasowych czytelników konkurencji. Myślę jednak, że i w tym wydawnictwie za dwa, trzy lata konieczne będą redukcje i połączenia segmentów – zaznacza ekspertka.

Maciej Myśliwiec, medioznawca związany z Agencją Social Sky, przypomina, że już na początku pandemii wydawnictwo Bauer ogłosiło zamknięcie 34 tytułów prasowych (m.in. „Z Życia Wzięte", "Sukcesy i Porażki"), za co było krytykowane przez branżę. Koncernowi zarzucano wówczas, że realizuje cięcia, zasłaniając się kryzysem.

Zostaną jedynie tytuły ekskluzywne?

Zdaniem ekspertów, podobnie jak w 2020 roku, obecne cięcia Burdzie pokazują, że najbardziej wrażliwe na kryzys są tytuły z segmentu poradnikowego i true stories.

Czytaj też: Bez wsparcia państwa drukowana prasa zniknie z rynku. Zostaną tylko magazyny premium

– W przypadku tego rodzaju pism trudno jest zrównoważyć rosnące koszty produkcji podwyżką ceny egzemplarzowej – ocenia Redel-Bydłowska. – W którymś momencie cena pisma staje się zaporowa dla grupy celowej i rezygnuje ona z zakupu danego tytułu – dodaje, prognozując, że w perspektywie ponad pięciu lat może się okazać, że na rynku kobiecej prasy zostaną jedynie ekskluzywne i niskonakładowe tytuły.

Zdaniem ekspertki wzmocnić się może trend dodawania gadżetów do czasopism kobiecych, w myśl zasady, że serwisy online nie są w stanie zaoferować tego samego „kontaktu z czytelnikami” i bonusów co papier.

Jednocześnie Redel-Bydłowska uważa, że większe szanse na przetrwanie mają pisma posiadające swoje serwisy online. Jednak i one nie będą wolne od wyzwań. – Segment kobiecy jest trudny. Należy się spodziewać, że ciężko będzie nakłonić czytelniczki do płacenia za treści, co zmusi serwisy do jeszcze większej rywalizacji o reklamodawców – przewiduje Redel-Bydłowska.

Zmiany najbardziej odczują czytelniczki 60+

Podobnie sądzi medioznawca Maciej Myśliwiec, podkreślając, że czytelniczki mogą do woli przebierać w darmowych treściach w serwisach internetowych, a także na TikToku czy Instagramie. – Monetyzacja treści za paywallem może być trudna do zrealizowania – stwierdza Myśliwiec, dodając, że wymuszone przez digitalizację zmiany w branży najbardziej odczują czytelniczki 60+. – To smutne, że grupa docelowa, która czytała dane tytuły od dekad, może zostać odcięta od informacji – mówi Myśliwiec.

Czytaj też: Przychody Grupy Agora po trzech kwartałach wzrosły o 27,3 proc.

W portfolio Burda Media Polska pozostaną jedynie magazyny wspierające rozwój multimedialnych marek "Elle", "Elle Decoration", "Glamour", "Viva!" i "National Geographic Polska".

Według zestawienia PBC za I półrocze tego roku likwidowane teraz „Dobre Rady” znajdowały się na trzecim miejscu najchętniej czytanych miesięczników poradnikowych (136 061 egz.), na szóstym miejscu zaś plasowała się „Claudia” (64 748 egz.). Z kolei dwutygodnik „Party” był trzeci w rankingu najbardziej popularnych dwutygodników poradnikowych oraz z segmentu true stories. W pierwszym półroczu tego roku tytuł rozchodził się średnio w 49 071 egz.

Czytaj też: RASP nie będzie skarżył Rady Etyki Mediów za poważne zarzuty wobec "Newsweek Polska"

(MZD, 18.11.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.