Temat: radio

Dział: RADIO

Dodano: Październik 26, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Można ją już bez ograniczeń kupować” – Stawiszyński reklamuje swoją książkę w Tok FM

Tomasz Stawiszyński nie odpowiedział nam na pytanie: "Czy nie uważa pan, że pańska nachalna promocja sprzedaży łamie reguły szacunku wobec słuchacza?"

Tomasz Stawiszyński, prowadzący w Tok FM trzy audycje filozoficznie, intensywnie reklamuje w nich sprzedaż swojej nowej książki. Rodzi to wątpliwości prawne i etyczne.

Stawiszyński w audycji Tok FM z 11 października o godz. 19.20 mówił: „Na początku chciałbym państwa z wielką przyjemnością poinformować, że już jutro, czyli 12 października 2022 roku będzie miała premierę moja najnowsza książka pod tytułem »Reguły na czas chaosu«. Podobnie jak moja przedostatnia książka »Ucieczka od bezradności«, tak i »Reguły na czas chaosu« ukazują się nakładem wydawnictwa Znak Literanova. Od dwóch tygodni jest dostępny także audiobook – w moim osobistym wykonaniu – no a od jutra dostaniecie tę książkę we wszystkich trzech formatach papierowym, e-bookowym i audiobookowym”.

Czytaj też: Wśród młodych słuchaczy RMF Maxx stało się popularniejsze niż Radio Zet

Z kolei 15 października słuchacze Tok FM usłyszeli: „Dzień dobry, Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie, zaczynamy kolejny sobotni magazyn. Zanim krótko powiem, co dzisiaj w programie, to tylko przypomnę, że jest już w sprzedaży, 12 października była premiera, moja najnowsza książka »Reguły na czas chaosu«. Ukazała się nakładem wydawnictwa Znak Literanova. I oczywiście wszystkim państwu polecam serdecznie lekturę tej książki, jest dostępna w e-booku, audiobooku, w formie papierowej, co kto woli. Można ją już bez ograniczeń kupować i czytać”.

Na promocję książki Stawiszyński poświęcił ok. dwóch minut tego programu, dodając m.in.: „Nie będę rzecz jasna w żaden rozbudowany sposób tych reguł prezentował, no bo rozbudowane opisy i uzasadnienia każdej reguły znajdziecie wszak właśnie w książce. Zachęcając do jej zakupu, lektury no i podzielenia się wrażeniami z lektury, w różnych miejscach do takich podzieleń przeznaczonych, chciałbym w dzisiejszym »Kwadransie filozofa« nawiązać do reguły IX, mianowicie »Czytaj książki«”.

Stawiszyński promował swoją książkę również 19 października podczas godzinnej rozmowy z Agnieszką Lichnerowicz. A 22 października przerwał dżingiel kończący  audycję, mówiąc: „A, nie, bo jeszcze chciałem po prostu przypomnieć państwu, że zapraszam na promocję mojej książki najnowszej »Reguły na czas chaosu« do Pardon, To Tu, w Warszawie, w najbliższy wtorek o 19, 15 października, wpadajcie, będzie fajnie”.

Czytaj też: Po 10 latach Piotr Zychowicz przestanie być naczelnym „Historii do Rzeczy"

Kwestie dotyczące praw i obowiązków dziennikarzy reguluje art. 12 ust. 2 ustawy o prawie prasowym. W jego świetle „Dziennikarzowi nie wolno prowadzić ukrytej działalności reklamowej wiążącej się z uzyskaniem korzyści majątkowej bądź osobistej od osoby lub jednostki organizacyjnej zainteresowanej reklamą".

Z kolei, jak wynika z art. 16 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji, „Reklama i telesprzedaż powinny być łatwo odróżnialne od materiału redakcyjnego. Reklamy i telesprzedaż odróżnia się w programie za pomocą środków wizualnych, dźwiękowych lub przestrzennych”.

Pytany przez "Presserwis" prof. Tadeusz Kowalski, członek KRRiTV, stwierdza: – Jeśli w audycji występują elementy oczywistej promocji (lokowania) produktu, to słuchacz musi być o tym poinformowany zgodnie z art. 16 ustawy o radiofonii i telewizji.

Jednocześnie dodaje: – Można się zastanawiać, czy promowanie własnej książki przez prowadzącego nie jest tak naprawdę działaniem w interesie odbiorcy, którego zapoznaje się w takich audycjach, poświęconych czy to sztukom teatralnym, czy filmom, czy książkom, z bieżącymi wydarzeniami ze świata kultury.

Czytaj też: Adam Michnik 28 października odbierze w Hiszpanii Nagrodę Księżniczki Asturii

Szefowa Tok FM Kamila Ceran nie odpowiedziała na nasze pytania o tę sprawę, nie chciał też nic powiedzieć Tomasz Stawiszyński, którego zapytaliśmy: "Czy nie uważa pan, że pańska nachalna promocja sprzedaży łamie reguły przyzwoitości i szacunku wobec słuchacza?".

Jak poinformowała „Presserwis” rzeczniczka Agory Agata Staniszewska, książka Tomasza Stawiszyńskiego objęta jest przez radio Tok FM patronatem, w związku z tym „Nic nie stoi na przeszkodzie, by zapowiadał jej premierę również autor”. Radiostacja udzieliła patronatu nad tytułem na podstawie umowy o współpracy z wydawnictwem Znak Literanova.

Tomasz Stawiszyński jest absolwentem Instytutu Filozofii UW, eseistą i publicystą. Na antenie radia Tok FM prowadzi m.in. audycje "Godzina filozofów", "Kwadrans filozofa" i "Magazyn filozofa". Wcześniej pracował w tygodniku "Przekrój".

Czytaj też: TVP unieważniła przetarg na dostawę prądu. Nie wpłynęła żadna oferta

(CP, 26.10.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.