Branża reklamowa dzieli się informacjami o klientach, którzy za nic mają zasady
Postępowanie przetargowe na wybór agencji reklamowej często pozostawia pracowników agencji z kwaśną miną (fot. Pexels.com)
Anonimowa grupa aktywistów z branży reklamowej znalazła sposób, jak informować agencje o klientach, którzy nie przestrzegają podstawowych zasad przetargowych. Udostępnia zainteresowanym elektroniczny dokument, w którym można wpisywać przypadki łamania zasad przez klientów. Projekt nazwano "wyciśnięta cytryna".
"Postępowanie przetargowe na wybór agencji reklamowej często pozostawia nas z kwaśną miną. Przetargi są rozwiązywane bez wyłonienia zwycięzcy. Są organizowane z byle powodu. Są przeciągane w nieskończoność. Klienci sprawiają wrażenie, jakby nie zdawali sobie sprawy, że praca koncepcyjna to także praca" - napisali do "Press" pomysłodawcy akcji "wyciśnięta cytryna". Ponieważ są pracownikami agencji reklamowych, chcą zachować anonimowość. "Wiedząc, że SAR niewiele robi, aby poprawić przetargowe standardy, postanowiliśmy wziąć sprawy w swoje ręce. Pomysł jest prosty - chcemy publicznie piętnować klientów, którzy odpowiedzialni są za przetargowe patologie rynkowe" - tłumaczą.
Uruchomili ankietę dostępną pod adresem https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdhfJjLFZdnGLm_4mw_r9p6WwgPiVQLq3e6FEmfGF73HKVpdw/viewform, którą można anonimowo wypełnić. Za jej pośrednictwem będą zbierane informacje o nierzetelnych klientach i patologiach na polskim rynku reklamowym. Wyniki są publikowane w dokumencie pod adresem: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wTMnDx-iSvS6w62hLkljftoErQXzqsSqWdWx4NREGGU/edit#gid=322218005
Akcje będzie promowana wśród agencji reklamowych i ich pracowników, którzy otrzymują dostęp do elektronicznego dokumentu.
W tej chwili są tam już 23 przypadki - przetargi organizowane m.in. przez PKN Orlen, PKO BP, ING Bank, Pekao SA, Ustroniankę, Alior Bank, Lorenz, MediaMarktSaturn, Żabkę, Kaufland, Grupę Lotos, eobuwie.pl, Zakłady Mięsne Olewnik, Komfort i Coca-Colę.
(AMS, 23.06.2022)