TVN a Trump  |  Firma Music Company  |  Instytut Monitorowania Mediów  |  Naziemny ViDoc TV z kontynuacją  |  Podmioty VoD wpłaciły  |  Agencja Human Signs upublicznia cennik  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

TVN a Trump  |  Firma Music Company  |  Instytut Monitorowania Mediów  |  Naziemny ViDoc TV z kontynuacją  |  Podmioty VoD wpłaciły  |  Agencja Human Signs upublicznia cennik  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

TVN a Trump  |  Firma Music Company  |  Instytut Monitorowania Mediów  |  Naziemny ViDoc TV z kontynuacją  |  Podmioty VoD wpłaciły  |  Agencja Human Signs upublicznia cennik  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Maj 30, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Journalism Trust Initiative w nowym kodeksie walki z dezinformacją

Journalism Trust Initiative pomaga redakcjom weryfikować treści, a platformom promować wiarygodne dziennikarstwo (fot. Markus Winkler/Unsplash)

Journalism Trust Initiative (JTI), mechanizm promowania godnego zaufania dziennikarstwa internetowego, wszedł w skład nowego unijnego kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji. JTI został opracowany z inicjatywy organizacji Reporterzy bez Granic (RSF).

Do połowy czerwca wielkie platformy internetowe, takie jak Google, Meta – właściciel Facebooka, TikTok czy Twitter, powinny zacząć wdrażanie nowych środków zwalczania dezinformacji w sieciach społecznościowych.

Weryfikacja treści w social mediach

To wynik niemal rocznych negocjacji między internetowymi gigantami a Komisją Europejską i organizacjami społecznymi. W ich efekcie powstała nowa wersja europejskiego kodeksu postępowania w sprawie dezinformacji.

Czytaj też: Google zostanie w Rosji ukarane po raz kolejny

"W kodeksie znalazł się nowy mechanizm, który wymaga od platform oferowania funkcji promującej wiarygodne źródła wiadomości i informacji. JTI jest jedynym narzędziem służącym temu celowi wymienionym w kodeksie z nazwy" – informuje RSF w komunikacie.

JTI to aplikacja, która pozwala na weryfikację treści powstających w redakcjach. Jak zapewniają jej twórcy, eksperci z całego świata, którzy zostali zebrani do realizacji projektu przez RSF, nie klasyfikuje on ani nie ocenia poszczególnych elementów treści, ponieważ mógłby być nadużywany do ograniczania wolności słowa. Opiera się na powszechnych normach profesjonalnego dziennikarstwa – sprawdzaniu informacji, potwierdzaniu ich i powoływaniu się na źródła.

Promocja wiarygodnego dziennikarstwa

"Media i inni dostawcy wiadomości i informacji mogą z niego korzystać, aby zaświadczyć, że ich praktyki są zgodne ze standardami najlepszego profesjonalnego dziennikarstwa" – wyjaśniają przedstawiciele Reporterów bez Granic na swojej stronie internetowej.

Czytaj też: Netflix po masakrze w Teksasie ostrzega przed początkiem sezonu "Stranger Things"

Mechanizm pozwala także platformom internetowym na promocję wiarygodnego dziennikarstwa, wiarygodnych wiadomości i źródeł informacji w wynikach wyszukiwania i algorytmach rekomendacji, jakie stosują w swoich serwisach społecznościowych. 

Nowy unijny kodeks postępowania w sprawie dezinformacji będzie zalecany w ustawie o usługach cyfrowych Digital Services Act. DSA został przyjęty 22 kwietnia br. przez Radę UE i Parlament Europejski. Teraz czeka na zatwierdzenie przez 27 państw członkowskich Unii. 

"Digital Services Act stanowi historyczną nowość pod wieloma względami, nawet jeśli mieliśmy nadzieję na silniejsze i bardziej strukturalne środki gwarantujące prawo do wiarygodnych informacji w internecie" – stwierdził w wydanym na początku maja dla mediów oświadczeniu sekretarz generalny RSF Christophe Deloire.

Czytaj też: "New York Magazine" z listą klinik i leków, dzięki którym można przeprowadzić aborcję

(PAR, 30.05.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.