Szwedzki "Dagens Nyheter" nie wziął rządowych dotacji i zatrudnił 39 dziennikarzy
Anders Eriksson, prezes Bonnier News, oraz redaktor naczelny "Dagens Nyheter" Peter Wolodarski, ujawniają, że w ciągu ostatnich trzech lat na rozwój redakcji przeznaczono 65 mln koron (ok. 6 mln euro) (screen: dn.se)
Szwedzki dziennik "Dagens Nyheter" (koncern Bonnier) osiągnął w 2021 roku najlepsze wyniki od lat 90. dzięki dalszemu wzrostowi liczby prenumerat cyfrowych, a także zwiększeniu przychodów z reklam.
W ubiegłym roku "Dagens Nyheter" zwiększył zysk z 202 mln koron (19 mln euro) - do 269 mln euro (25 mln euro). Pod koniec roku gazetę prenumerowało 369 tys. czytelników, z czego 233 tys. wyłącznie w formie cyfrowej. Liczba czytelników płacących za publikowane przez gazetę treści w internecie rośnie systematycznie od 2015 roku.
Jak podano, w 2021 roku również "nieznacznie wzrosły przychody reklamowe".
Według redaktora naczelnego "Dagens Nyheter" Petera Wolodarskiego na rozwój redakcji w ciągu ostatnich trzech lat przeznaczono 65 mln koron (ok. 6 mln euro), a w ubiegłym roku zatrudniono 39 dziennikarzy.
"Otworzyliśmy nowe oddziały w Malmö oraz w Göteborgu, a za miesiąc stanie się tak w Luleå oraz Umeå (na północy Szwecji, gdzie trwa reindustrializacja za sprawą zielonej transformacji). W Sztokholmie uruchomiliśmy redakcję ds. nauki i klimatu oraz inwestujemy jeszcze więcej środków w dziennikarstwo śledcze" - podkreślił Wolodarski na łamach swojej gazety
Dziennik "Dagens Nyheter", jako jedno z ważnych społecznie mediów, miał prawo do państwowego wsparcia dla prasy w wysokości 40 mln koron (3,8 mln euro). Z tej dotacji nie skorzystał, podobnie jak ze 100 mln koron (ok. 9 mln euro) pomocy rządowej, przeznaczonej dla przedsiębiorstw poszkodowanych w okresie pandemii. Wydawca nie zamierza ubiegać się o publiczne dotacje również w 2022 roku.
"Dziennikarstwo jest rdzeniem tego, co robimy, a także naszą strategią biznesową. Wierzymy, że inwestycje w treści są niezbędne, aby zapewnić naszym prenumeratorom jeszcze wyższą jakość" - zauważył Anders Eriksson, prezes wydawnictwa Bonnier News.
Według Erikssona "największym wyzwaniem w 2022 roku są rosnące ceny papieru oraz problemy reklamodawców wynikające z restrykcji koronawirusowych".
(DAN, 08.02.2022)