Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Październik 21, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Odmaszerować! Prezes PKO BP instruował Dworczyka, jak pouczać prezesa PAP

Na uruchomienie The First News PAP miała dostać pożyczkę z PW Rzeczpospolita, którą później agencja przejęła (fot. Piotr Molecki/East News)

Do sieci trafiły w środę kolejne maile, które miały wyciec ze skrzynki szefa kancelarii premiera Michała Dworczyka. Tym razem korespondencja zamieszczona na PoufnaRozmowa.com odsłania kulisy uruchomienia anglojęzycznego serwisu Polskiej Agencji Prasowej - The First News. Na jego uruchomieniu szczególnie zależeć miało prezesowi PKO BP, który pouczał min. Dworczyka, jak ma pouczać prezesa PAP.

Z ujawnionej korespondencji mailowej wynika, że na uruchomienie anglojęzycznego serwisu PAP naciskał ówczesny prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło. To on w mailu wysłanym 18 lutego 2018 roku miał instruować ministra Dworczyka w następujący sposób: "wzywasz pilnie W. Surmacza i T. Przybka – jako zarząd PAP. Przedstawiasz im ogólną sytuację międzynarodową i to wstyd, że nie mamy anglojęzycznego serwisu PAP. (...) Ubolewasz nad ich odpowiedzią i pytasz się kiedy naprawią te błędy". Dalej Jagiełło zaleca Dworczykowi: "mówisz, że polska racja stanu wymaga, aby skupili się na projekcie serwisu anglojęzycznego i pieniądze mają pochodzić z przyłączenia tej PW Rzeczpospolita. - 1 marca mają Ci przedstawić aktualny stan realizacji projekt. Odmaszerować !!!".

Sprawa dofinansowania PAP przez państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita i połączenia tych spółek wraca w mailach do Dworczyka jeszcze kilkukrotnie. Na przykład w mailu z 20 lutego Jagiełło miał informować, że aby pieniądze od razu trafiły do PAP, wystarczy, żeby PWR udzieliło jej pożyczki, która zostałaby umorzona po połączeniu obu firm, bo "nie można pożyczać samemu sobie". W wiadomości datowanej na 22 lutego z kolei można przeczytać o szczegółach operacji: PAP właśnie udzielana jest pożyczka w wysokości 4 mln zł, portal miałby wystartować 1 maja, spółki miałyby się połączyć 30 czerwca 2018 roku, a pożyczkę umorzono by w kolejnym miesiącu.

W ujawnionej korespondencji znalazł się także mail premiera Mateusza Morawieckiego, który miał prosić Dworczyka o wsparcie procesu połączenia spółek, ponieważ "są tam pewne aktywa do szybkiego uruchomienia" oraz oferował pomoc ze swojej strony.

W kwestię dofinansowania PAP miało być także zaangażowane Ministerstwo Kultury. W wiadomości, którą opublikowano jako wysłaną przez Wojciecha Surmacza, prezesa PAP, do ministra Dworczyka 6 marca 2018, można przeczytać m.in. że ministrowie Gliński i Lewandowski "obiecali PAP pieniądze na portal anglojęzyczny (10 mln) ale dopiero w okolicach września po nowelizacji budżetu".

Z wstępnego kosztorysu, którego autorstwo w mailach przypisywane jest Tomaszowi Przybkowi – obecnie prezesowi Polska Press, który od lipca 2016 roku był prezesem PW Rzeczpospolita, a w styczniu 2018 został członkiem zarządu PAP – wynika, że stworzenie The First News i pierwszy rok funkcjonowania portalu miałby kosztować 9,96 mln zł.

W ujawnionej korespondencji pojawia się także wątek Wirtualnej Polski. Surmacz miał pisać do Dworczyka w marcu 2018 roku: "Co do samego portalu to równolegle toczą się prace w PAP i Wirtualnej Polsce. Powstają de facto dwa portale, oczywiście tym docelowym jest projekt WP (według harmonogramu prac ma być gotowy w połowie kwietnia i dostępny w domenie publicznej 1 maja)". Jak widnieje w tym mailu, portal PAP-owski miał być "z założenia gorszy" i "być formą backupu".

Pytany o tę sprawę rzecznik prasowy WP Michał Siegieda poprosił o przesłanie pytań mailem. Do zamknięcia tego wydania "Presserwisu" nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi.

Wojciech Surmacz odpisał z kolei, że "w dalszym ciągu powstrzymuje się od jakichkolwiek komentarzy i udzielania odpowiedzi", ponieważ "mamy do czynienia z anonimowym źródłem, udostępniającym zmanipulowane informacje, których pochodzenie wynika z przestępstwa". Dodał również m.in., że w środę 20 października złożył w Prokuraturze Rejonowej Warszawa Śródmieście wniosek o ściganie wraz zawiadomieniem o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez anonimowego sprawcę, "polegającego m.in. na kierowaniu gróźb karalnych, wywoływania poczucia zagrożenia, podżegania do nienawiści i agresji wobec mnie oraz Polskiej Agencji Prasowej".

Z Tomaszem Przybkiem nie udało się nam skontaktować.

The First News wystartowało 3 maja 2018 roku. W sierpniu 2018 roku zarządy Polskiej Agencji Prasowej oraz PW Rzeczpospolita ustaliły, że PAP przejmie w całości spółkę PWR, a w grudniu podjęto uchwałę w sprawie połączenia spółek. Formalnie PAP przejął PWR w styczniu 2019 roku.

(KRY, 21.10.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.