H&M przeprasza i usuwa seksistowską reklamę z polskich sklepów
Reklama w sklepach promowała jedną z funkcji aplikacji H&M (screen: Facebook/Krzysztof Rzepkowski)
W ramach promocji swojej nowej aplikacji H&M reklamuje się hasłem "Mężczyzna nie prosi o pomoc". Według internautów reklama opiera się na seksistowskich stereotypach dotyczących mężczyzn. Firma szybko przeprosiła.
Pierwszy o reklamie napisał użytkownik Facebooka Krzysztof Rzepkowski, który zwrócił uwagę na przekaz sugerujący, że "prawdziwy mężczyzna" nie powinien prosić o pomoc. Firma H&M szybko opublikowała przeprosiny dotyczące hasła, w którym czytamy: "Dostrzegamy jednak, że hasło i sposób, w jaki je zaprezentowaliśmy, może być odczytywane w rozmaity, dla wielu krzywdzący sposób. Dlatego pragniemy podkreślić, że każdy może i powinien prosić o pomoc, jeśli tego potrzebuje". Firma zarazem podkreśliła, że materiały promocyjne zostaną usunięte ze sklepów.
Według statystyk każdego dnia w Polsce samobójstwo popełnia 15 osób, z czego 12 to mężczyźni. W tym samym czasie ponad 200 tys. kobiet korzysta z porady terapeutów refundowanych przez NFZ, a jedynie 60 tys. mężczyzn. Dr hab. Jan Chodkiewicz, profesor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego, wyjaśnia, że aby zmienić te statystyki, ważne jest nauczanie dzieci, czym są problemy psychiczne i podkreślanie, że nie można bać się prosić o pomoc. Zwłaszcza w kontekście płci. Chłopcy często są wychowywani w poczuciu, że szukanie pomocy jest powodem do wstydu.
(KAP, 21.09.2021)