Badania pokazują stabilizację rynku dystrybucji prasy
Kolporter podczas pandemii utrzymał taką samą liczbę punktów sprzedaży (fot. materiały prasowe)
Najnowsze, lutowe badanie Izby Wydawców Prasy pokazało lekki wzrost udziałów Kolportera w rynku dystrybucji prasy. Mimo pandemii nie spadła znacząco liczba punktów sprzedaży.
Badanie objęło 65 proc. nakładu tytułów prasowych w Polsce i dotyczyło dystrybucji prasy firm kolporterskich w lutym 2021 roku. Kolporter ma już 55 proc. rynku (wzrost z 53 proc. w lutym ub.r.), Ruch powtórzył wynik sprzed roku (24 proc.), a Garmond Press ma 16 proc. udziałów w rynku. Spadły udziały mniejszych podmiotów, co może świadczyć o konsolidacji rynku. Firmom udało się zachować zbliżoną liczbę punktów sprzedaży detalicznej, do których dostarczana jest prasa (Garmond Press nawet lekko ją zwiększył).
W dystrybucji cyfrowej dominuje firma e-Kiosk z 40 proc. nakładu, a dystrybucja własna wydawnictw odpowiada aż za połowę tego rynku.
– Nasz raport pokazuje stabilizację na rynku kolporterskim. Czasy pandemii były trudne, sprzedaż prasy mocno się ograniczyła, a część placówek była wyłączona – skomentował w rozmowie z “Presserwisem” Marek Frąckowiak, dyrektor Izby Wydawców Prasy.
(BKS, 12.07.2021)