Rosja chce udostępniania danych przez użytkowników social mediów
Roskomnadzor podtrzymuje ograniczenia wobec Twittera (screen: Rkn.gov.ru)
Rosyjski regulator rynku mediów Roskomnadzor opublikował na stronie internetowej projekt rozporządzenia, zgodnie z którym mógłby żądać od użytkowników mediów społecznościowych przekazywania danych paszportowych, adresowych i innych poufnych informacji.
Pomysł pojawił się po tym, jak władze zarzuciły amerykańskim serwisom działającym na terenie Rosji nieprzestrzeganie prawa. 10 marca podjęta została decyzja o spowolnieniu Twittera - oficjalnie ze względu na nieusunięcie treści szkodliwych dla dzieci. 23 marca Roskomnadzor poinformował, że w związku z tylko częściowym wywiązaniem się Twittera z nakazu, serwis ten nadal będzie działać w sposób ograniczony.
Użytkownicy swoje dane mieliby udostępniać bezpośrednio za pośrednictwem serwisu lub poprzez stronę Roskomnadzoru. Musieliby przesyłać nie tylko imiona i nazwiska czy adres e-mail, ale także koniecznie numer telefonu, adres zamieszkania i dane paszportowe, weryfikowane przez organ nadzorujący za pomocą rządowej bazy danych. W razie wprowadzenia rozporządzenia dane osobowe będą również udostępniane innym agencjom rządowym w przypadkach przewidzianych przez prawo.
Oprócz Twittera organ regulacyjny zagroził utrudnieniami serwisom Facebook, Instagram, TikTok, VKontakte, Odnoklassniki, Telegram i YouTube. Vkontakte został już ukarany grzywną w wysokości 1,5 mln rubli.
(MAC, 26.03.2021)