Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Marzec 17, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Indeks mediów na Facebooku dostępny w Polsce

Poza Polską funkcja została włączona również w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (fot. Brett Jordan/Unsplash.com)

Facebook wprowadził dla polskich wydawców funkcję News Page Index, która ma potwierdzać ich wiarygodność w portalu społecznościowym. - Facebook powinien przede wszystkim zacząć płacić za udostępnianie ich treści - komentuje Bogusław Chrabota, prezes Izby Wydawców Prasy.

Marcin Hajek, menedżer News Partnerships w Facebooku, przekazał "Press", że nowe narzędzie ma pomóc w identyfikacji i wyróżnieniu stron wydawców w portalu społecznościowym. - Chcemy uwzględnić na Facebooku pełny zakres stron z informacjami: od portali informacyjnych posiadających dziesiątki oddziałów, po strony lokalnych gazet relacjonujących wiadomości z sąsiedztwa - mówi Hajek. Poza Polską funkcja została włączona również w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak podało biuro prasowe Facebooka, wydawcy wpisani do indeksu będą mogli m.in. tworzyć newslettery w komunikatorze Messenger oraz korzystać z programistycznych funkcji WhatsAppa. Redakcje zainteresowane wpisaniem na facebookowy indeks muszą przejść weryfikację. - Strona zostanie odrzucona, jeśli wcześniej były na niej publikowane artykuły, które zostały sklasyfikowane przez naszych zewnętrznych partnerów jako zawierające fałszywe informacje - informuje Hajek.

Monika Czaplicka, CEO agencji interaktywnej Wobuzz, tłumaczy, że News Page Index to sposób Facebooka na walkę z fake newsami. - Na chwilę obecną nie sądzę, żeby się to przekładało na ruch, szczególnie w Polsce, ale z czasem myślę, że Facebook będzie zwiększał widoczność treści typu news page. Poza tym użytkownicy nauczą się, że będą tam otrzymywać prawdziwe i sprawdzone treści. A przynajmniej z wiarygodnych źródeł, co powinno pomóc w walce z manipulacją i propagandą. Na razie traktowałabym to bardziej w kategorii renomy i wiarygodności niż ruchu i zysków - wskazuje Czaplicka.

Wydawcy są zaskoczeni pytaniem o nowe narzędzie Facebooka, bo wcześniej praktycznie o nim nie słyszeli. - Ze wszystkich przydatnych instrumentów będziemy korzystać, ale to nie zmienia faktu, że Facebook przede wszystkim musi płacić podatki z tytułu uzyskiwanych w Polsce przychodów reklamowych oraz tantiemy za udostępnianie treści wydawców - mówi "Press" Bogusław Chrabota, redaktor naczelny "Rzeczpospolitej" i prezes Izby Wydawców Prasy. Podkreśla, że obroty Facebooka byłyby niższe, gdyby nie materiały autorskie od redakcji. - Facebook musi się dzielić swoimi zyskami w tym zakresie - zaznacza Chrabota. 

Prezes IWP przypomina, że wydawcy czekają na implementację w Polsce unijnej dyrektywy o jednolitym rynku cyfrowym. Państwa członkowskie mają na to czas do 7 czerwca tego roku. Dyrektywa zakłada, że giganci cyfrowi będą płacić za publikowanie w swoich portalach treści od wydawców. Porozumienie w tej sprawie osiągnięto już we Francji. Polski rząd nie zajął stanowiska w sprawie negocjacji z Google'em czy Facebookiem. Blisko dwa lata temu zaskarżył natomiast dyrektywę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. 

(PTD, JSX, 17.03.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.