W 2020 roku rynek reklamowy zmalał o 9,3 proc., tylko radio na plusie
Najwięcej na reklamę w 2020 roku wydał Aflofarm – cennikowo 2,4 mld zł (fot. Pixabay.com)
W 2020 roku reklamodawcy zmniejszyli wydatki w mediach o 9,3 proc. (w porównaniu z 2019 rokiem). Wydatki na promocję zwiększono tylko w radiu - wynika z danych cennikowych netto firmy Kantar.
Na reklamę w mediach (bez promocji w internecie i bez uwzględnienia rabatów) w ubiegłym roku przeznaczono 35 mld zł, na co wpływ miał kryzys wywołany pandemią koronawirusa. W samym grudniu wydatki reklamowe spadły o 9,6 proc., do 3,5 mld zł. Jest to gorszy wynik niż w listopadzie, kiedy spadek wyniósł 6,7 proc.
W minionym roku wydatki reklamowe zwiększono jedynie w radiu (o 4,2 proc., do 8,7 mld zł). Najwięcej przeznaczono na promocję w telewizji – 20 mld zł (spadek o 1,1 proc.). W pozostałych mediach również ograniczono wydatki reklamowe: w magazynach – 3,4 mld zł (spadek o 29,3 proc.), w dziennikach – 1,2 mld zł (spadek o 14,4 proc.), OOH – 1,1 mld zł (spadek o 35,9 proc.), na reklamę w metrze – 113 mln zł (spadek o 4,1 proc.). Najbardziej ucierpiała reklama kinowa - w analizowanym okresie wydano na nią 481 mln zł, co oznacza spadek o 75,4 proc. W samym grudniu wydatki na reklamę wzrosły jedynie w telewizji i radiu.
Najwięcej na reklamę w ub.r. wydała cennikowo Aflofarm Farmacja Polska – 2,4 mld zł (wzrost o 8,1 proc.). Drugim największym reklamodawcą był Lidl – 852 mln zł (spadek o 6,4 proc.), a trzecim firma Terg (właściciel sieci Media Expert) – 823 mln zł (wzrost o 17,4 proc.). Euro-Net Warszawa przeznaczyła na reklamę 721 mln zł (wzrost o 24,7 proc.), a Natur produkt Zdrovit – 673 mln zł (wzrost o 8,2 proc.). W samym grudniu lider zestawienia – Aflofarm zmniejszył wydatki na reklamę o 34,2 proc., do 158 mln zł. Pozostała czwórka największych reklamodawców, czyli kolejno: Terg, Euro-Net Warszawa, Lidl i Neonet Wrocław, zwiększyły wydatki na promocję.
(IKO, 27.01.2021)