Dział: INTERNET

Dodano: Styczeń 21, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Filip Springer krytykuje wywiad "Wyborczej" z ekspertką Związku Polskie Mięso

Wywiad ukazał się na 14 stronie wtorkowego wydania "Gazety Wyborczej"

Reportażysta Filip Springer napisał, że rezygnuje z subskrypcji Wyborcza.pl (Agora) po tym, jak na jej łamach (oraz w papierowej "Gazecie Wyborczej") ukazał się wywiad z prof. Agnieszką Wierzbicką. Zasugerował, że rozmowa to artykuł sponsorowany.

Filip Springer skrytykował na Facebooku wywiad "Bezmięsna moda" (w wersji cyfrowej "Dieta i nauka: bezmięsna moda może okazać się szkodliwa"), który ukazał się we wtorek w papierowym wydaniu "Gazety Wyborczej" (w dziale Opinie) i na Wyborcza.pl. Krytykował też przeprowadzającą go Krystynę Naszkowską.

Zauważył, że 12 stycznia na Wysokieobcasy.pl pojawiła się reklama kampanii "Marka Polskie Mięso. Polska Smakuje" Związku Polskie Mięsa, której ekspertką jest właśnie Wierzbicka. "Po załączonych obrazkach (zrzutach ekranu ze strony Wysokieobcasy.pl - przyp. red.) widać, że to jest kupione" - stwierdził.

Springer napisał, że rezygnuje z subskrypcji Wyborcza.pl. "Jak szukacie wiedzy, a nie opłaconego przez lobby pierdolenia trzy po trzy, to czytajcie cykl reportaży o mięsie realizowany przez Bartka Sabelę w »Piśmie«" - zakończył. Post reportażysty zdobył 1,4 tys. reakcji, był też udostępniony 140 razy.

 

Sponsorem programu jest Związek Polskie Mięso (nie widzę więc powodu, bym miał się do tego dokładać. Kończę z...

Opublikowany przez Filip Springer Wtorek, 19 stycznia 2021

Pod jego wpisem inni komentujący stwierdzali, że również zrezygnują z subskrypcji, m.in. fotograf Daniel Petryczkiewicz, poetka i pisarka Julia Fiedorczuk. "Powinniśmy zabrać głos jako szkoła, domagając się sprostowania stwierdzeń jawnie sprzecznych ze stanem nauki" - napisała Fiedorczuk, która wraz ze Springerem w ub.r. stworzyła przy Instytucie Reportażu Szkołę Ekopoetyki".

Z cyfrowej prenumeraty "Gazety Wyborczej" zrezygnował też nagradzany fotoreporter Adam Lach: "Abonament anulowany" - napisał.

Tekst na Facebooku skrytykowała też Greenpeace Polska. Zdaniem organizacji w wywiadzie "roi się od nieścisłości i półprawd dotyczących mięsa i diety roślinnej - wszystko po to, by bronić wizerunku białka zwierzęcego". 

Spytaliśmy Springera, czemu zachęca innych do rezygnacji z subskrypcji. - To idiotyczny wywiad, który można by uznać za błąd w sztuce, gdyby nie fakt, że zrobiono go z ekspertką silnie powiązaną z branżą mięsną. A ta branża ma wykupioną w "GW" kampanię. Stoimy w obliczu ogromnych wyzwań związanych z katastrofą klimatyczną. "Gazeta" nie może robić takich rzeczy. Ja nie zamierzam się do tego dokładać finansowo. Jeśli ktoś jeszcze tak uzna, to być może w tej redakcji wytworzy się presja, aby z takich mętnych działań zrezygnować - mówi reportażysta "Pressowi". Springer do niedawna był felietonistą "Dużego Formatu", magazynu reporterskiego "GW".

- Nie komentujemy bzdurnych zarzutów, bo "Gazeta Wyborcza" nigdy nie zamieszcza sponsorowanych artykułów - ucina wicenaczelny "GW" Roman Imielski, odpowiadający za dział Opinie.

Jak wynika z danych ZKDP, "Gazeta Wyborcza" w listopadzie miała średnią sprzedaż ogółem na poziomie 65 664 egz. (spadek o 21,31 proc. względem listopada 2019 roku). Liczba subskrypcji Wyborcza.pl pod koniec września wyniosła ok. 241 tys.  

(JSX, 21.01.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.