Francuscy wydawcy porozumieli się z Google w sprawie praw autorskich

Google porozumiał się z francuskimi wydawcami (fot. Solen Feyissa/ Unsplash.com)
Google ogłosił, że zawarł porozumienie z wydawcami francuskich dzienników i magazynów, m.in. "Le Monde", "Le Figaro", "Libération" i "L’Express".
Celem inicjatywy jest zakończenie do końca roku negocjacji ramowego porozumienia z Alliance de la presse d’information générale, czyli stowarzyszeniem francuskich wydawców. Rozmowy dotyczą m.in. praw do treści prasowych zdefiniowanych przez francuskie prawo oraz udziału w nowej usłudze dla wydawców, czyli Google News Showcase.
W październiku należąca do Google'a firma Alphabet ogłosiła, że właściciel wyszukiwarki jest gotowy płacić francuskim wydawcom za ich treści. Zaraz potem zawarcie takiego porozumienia nakazał Amerykanom francuski sąd, który wydał orzeczenie w sprawie tzw. prawa pokrewnego, zawartego w zmienionych unijnych przepisach dotyczących praw autorskich. Przedstawiciele Google'a informowali, że w ciągu trzech lat firma zacznie płacić wydawcom - zaczynając od Niemiec i Brazylii - w ramach nowej usługi o nazwie News Showcase. Google wciąż jednak odmawiał uregulowania tej sprawy we Francji.
Przed rokiem amerykański gigant zapowiadał, że nie będzie płacił francuskim wydawcom za wyświetlanie ich tekstów w swojej wyszukiwarce. Francja jako pierwszy kraj wprowadzała wówczas przepisy na podstawie unijnej dyrektywy o prawie autorskim.
(AMS, 20.11.2020)
