UOKiK wskazał zastrzeżenia do transakcji przejęcia Eurozetu przez Agorę
UOKiK zaznacza, że zastrzeżenia nie przesądzają o końcowym rozstrzygnięciu postępowania (fot. Piotr Molecki/East News)
Sytuacja na lokalnych rynkach w Poznaniu, na Śląsku i w Opolu znalazła się wśród zastrzeżeń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do transakcji przejęcia Eurozetu przez Agorę. Agora z wątpliwościami Urzędu się nie zgadza. Analitycy giełdowi sądzą, że do przejęcia dojdzie, choć może w dłuższej perspektywie.
UOKiK prowadzi postępowanie od jesieni 2019 roku. W listopadzie 2019 roku Urząd skierował sprawę do tzw. drugiego etapu, co oznacza, że konieczne było przeprowadzenie badania rynku, a rok później wystosował zastrzeżenia do tej koncentracji.
"Zgodnie z naszymi ustaleniami w wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej, co może doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji zarówno na poziomie krajowym, jak i na rynkach lokalnych" - stwierdził w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Jak podał UOKiK, w przypadku rynków lokalnych wątpliwości budzi to, że po dokonaniu koncentracji w rękach Agory - jak twierdzi UOKiK - pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej (Urząd w komunikacie nie odniósł się do słuchalności ani zasięgu technicznego stacji Agory i Eurozetu w tych regionach). Tymczasem konkurenci spółki - jak przekonuje Urząd - dysponowaliby znacznie mniejszym procentowym udziałem. "Miałoby to wpływ na możliwość dostosowania reklam do odbiorców, dzięki czemu spółka uzyskałaby przewagę konkurencyjną nad innymi nadawcami programów lokalnych" - przekonuje prezes Chróstny.
Zdaniem Urzędu analogicznie będzie wyglądać sytuacja na rynku reklamy krajowej. W wyniku koncentracji mógłby powstać podmiot, który miałby tylko jednego równie mocnego konkurenta – RMF FM.
Agora nie zgadza się z wątpliwościami przedstawionymi przez prezesa UOKiK. - Dane ekonomiczne oraz realia rynkowe nie potwierdzają jego obaw. Nie widzimy istotnych antykonkurencyjnych skutków na rynkach nadawania radiowego, czy to lokalnych, czy ogólnopolskim. Na obydwu rynkach Agora wciąż będzie miała silnych, często nawet znacznie silniejszych konkurentów, nawet po połączeniu naszych aktywów z Eurozetem - skomentował prezes Agory Bartosz Hojka podczas prezentacji wyników spółki.
Zdaniem Hojki po transakcji dominującą pozycję na rynku ogólnopolskim zachowa RMF FM, który będzie miał przeciwwagę. Łączny udział stacji Agory i Eurozetu w czasie słuchania będzie nadal niższy niż Grupy RMF.
UOKiK zaznacza, że zastrzeżenia nie przesądzają o końcowym rozstrzygnięciu postępowania.
- Jesteśmy przekonani, że mamy w tej sprawie bardzo silne argumenty prawne, które wspierają nasz wniosek. Jesteśmy zdeterminowani, by przeprowadzić tę transakcję do końca - zapewnia prezes Agory.
Nasz rozmówca z Eurozetu, po tym jak Agora zdecydowała się odkupić pozostałe udziały w Eurozecie, komentował: "Prawdopodobnie UOKiK będzie nieskończenie długo procedował. Klimat polityczny jest niesprzyjający. Jeżeli Urząd wyda decyzję, to myślę, że z obowiązkiem odsprzedaży części biznesu radiowego".
Decyzje warunkowe UOKiK wydawał również w przypadku innych koncentracji na rynku medialnym, jak przejęcia Mediów Regionalnych przez Polskapresse czy sieci kablowej Multimedia Polska przez Vectrę.
Dominik Niszcz z domu maklerskiego Trigon zapytany o to, jak wyniki finansowe Agory wpływają na możliwe przejęcie Eurozetu, odpowiada: – Przejęcie wyjaśni się niezależnie od tego, jak szybko odbudują się wyniki Agory. Jeśli będzie zielone światło od UOKiK, to nie sądzę, żeby banki zmieniły decyzję w kwestii kredytu na przejęcie Eurozetu.
Podobnego zdania jest Konrad Księżopolski, executive director i head of CEE equity research w Haitong Bank. – Chociaż wyniki finansowe mają wpływ na udzielenie czy podtrzymanie finansowania, to na razie nie ma tutaj nerwowych ruchów ze strony banków, bo wszyscy mają świadomość, z czego spadki w Agorze i na całym rynku medialnym wynikają – mówi Księżopolski.
I dodaje, że w perspektywie przejęcie radia pozytywnie wpłynie na wyniki finansowe Agory. – Jednym z celów każdej akwizycji jest osiągnięcie efektów synergicznych i na takie efekty Agora liczy. Z punktu widzenia spółki przejęcie dużego aktywa w segmencie radiowym, który jest segmentem stabilnym reklamowo, jest dla nich korzystne.
Agora w lutym 2019 roku za ponad 130 mln zł kupiła 40 proc. udziałów w Eurozecie. Pod koniec października 2019 roku złożyła wniosek do UOKiK ws. przejęcia pozostałych 60 proc. Agora ma czas na dokonanie tej transakcji do połowy 2022 roku.
Agora w radiowym portfolio ma ponadregionalne Tok FM, a także trzy sieci radiowe: Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio. Natomiast do Eurozetu należą: Radio Zet, Antyradio, Meloradio i Chillizet.
(KOZ, JSX, 18.11.2020)