"Sieci" pełne dzięki państwowym spółkom
Michał Karnowski jest członkiem zarządu spółki Fratria, jego brat Jacek - naczelnym "Sieci" (screen: YouTube/Telewizja wPolsce)
Michał Karnowski zaapelował do czytelników "Sieci" (Fratria) o pomoc w postaci zakupu cyfrowej prenumeraty tytułu. Jak zaznacza, wydawca "na medialnym morzu" jest "małą łódką" w porównaniu z wielkimi koncernami. Nie wspomniał, że "Sieci" mogą się pochwalić prawie 20 mln zł przychodów reklamowych od spółek Skarbu Państwa (dane cennikowe firmy Kantar).
"Można by napisać tysiące słów o tym, jak wygląda polski rynek medialny, jak bardzo jest niezrównoważony, jak wielkiego trzeba wysiłku, by płynąć na nim pod prąd potężnych liberalno-lewicowych rzek, by przeciwstawiać się siłom dążącym do zniesławienia Polski" - napisał w serwisie Wpolityce.pl Michał Karnowski, publicysta tygodnika i członek zarządu jego wydawcy, spółki Fratria. Jak podkreślił, w 2019 roku TVN osiągnął zysk w wysokości 540 mln zł, a Grupa Bauer – ponad 100 mln zł.
"Na tym tle nasza niewielka, skromnie tworzona spółka, to łupinka: nieco ponad 20 milionów złotych rocznego budżetu, licząc z kosztami papieru, lokalu redakcyjnego, obsługi prawnej, kosztów osobowych" - wylicza Karnowski. Jak wynika ze sprawozdania złożonego w KRS, w 2019 roku Fratria miała 36,68 mln zł przychodów netto ze sprzedaży (wzrost o 9,22 proc.) i 3,18 mln zł zysku netto (wzrost o 13,29 proc.).
Karnowski zaapelował do czytelników, by kupowali cyfrową prenumeratę "Sieci". "Każdy w naszym zespole pracuje z oddaniem, za niewielkie stosunkowo pieniądze, za to z wielką pasją. I to pomimo potężnej presji, której wszyscy jesteśmy poddawani, łącznie z atakowaniem dzieci, co się niestety zdarzało (...). Na medialnym morzu jesteśmy małą łódką. Ale uparcie bronimy prawdy. Teraz znowu potrzebna państwa pomoc" - zaznaczył.
Poprosiliśmy firmę Kantar o listę tygodników opinii, które w okresie styczeń-wrzesień 2020 roku odnotowały najwyższe przychody reklamowe od największych spółek Skarbu Państwa (m.in. PKN Orlen, Bank Pekao SA, Grupa Lotos, Grupa PKP, KGHM Polska Miedź, PGE, PKO BP, PZU, Tauron, PGZ, Totalizator Sportowy).
Z otrzymanego raportu wynika, że spółki kupiły w sześciu tygodnikach reklamy za sumę 41,45 mln zł. Z tego za 19,49 mln zł (czyli 47,02 proc.) w tygodniku "Sieci". Na kolejnych miejscach są: "Gazeta Polska" (9,22 mln zł, czyli 22,24 proc.), "Tygodnik do Rzeczy" (8,71 mln zł, czyli 21,01 proc.), "Wprost" (3,48 mln zł, czyli 8,4 proc.), "Newsweek Polska" (0,29 mln zł, czyli 0,7 proc.) i "Polityka" (0,26 mln zł, czyli 0,63 proc.). Są to dane cennikowe netto, nie uwzględniają rabatów.
Jak wynika z informacji ZKDP, w sierpniu średnia sprzedaż ogółem "Sieci" to 40 702 egz. (wzrost o 3,88 proc. w porównaniu z sierpniem 2019 roku). Na pierwszym miejscu w segmencie jest "Polityka" (95 201 egz.), a za nią "Gość Niedzielny" (90 405 egz.) i "Newsweek Polska" (80 327 egz.).
(JSX, 30.10.2020)