Tomasz Kot w kampanii promującej transplantację i dawstwo narządów
W spocie wykorzystano fragmenty filmu "Bogowie", w którym główną rolę zagrał Tomasz Kot (fot. materiały prasowe)
31 października rozpocznie się kampania społeczna promująca transplantację i donację narządów po śmierci. Bierze w niej udział aktor Tomasz Kot, a kreatywnie wsparła Agencja K2.
Z badania Kantar Polska wynika, że w Polsce zaledwie 17 proc. osób rozmawiało z bliskimi na temat przekazania narządów po śmierci. Jednocześnie tylko 7 proc. rodzin deklaruje zdecydowany sprzeciw, a 14 proc. umiarkowany. Kampania ma zwiększyć wiedzę społeczeństwa i skutkować wzrostem liczby organów przekazywanych do przeszczepów.
Pomysłodawcą akcji jest Marek Biskup, założyciel agencji badawczej Kantar Polska. Był pierwszym pacjentem, któremu zespół ze Śląskiego Centrum Chorób Serca przeszczepił płuca - po dwóch tygodniach podłączenia do ECMO, sztucznego płuca natleniającego krew poza organizmem. – Półtora roku temu w wyniku błędu lekarskiego straciłem płuca. W trybie nagłym transplantolodzy z Zabrza uratowali mi życie, wykonując innowacyjny, ryzykowny zabieg przeszczepu płuc. Dowiedziałem się wtedy, że głównym powodem niskiej liczby przeszczepianych organów w Polsce jest brak zgody rodzin na pobranie narządów – mówi Marek Biskup.
Kampania obejmuje spot radiowy i internetowy spot wideo z fragmentem filmu "Bogowie", w którym główną rolę grał Tomasz Kot. Zostaną wyemitowane 31 października i 1 listopada i będą wspierane działaniami w mediach społecznościowych. Akcję wsparły RMF, Eurozet, Eska, Agora, kilkadziesiąt stacji regionalnych i internetowe Radio Nowy Świat.
(RAQ, 29.10.2020)