UOKiK: UPC zrekompensuje klientom podwyżki opłat za internet
Decyzja UOKiK jest prawomocna i podlega wykonaniu (fot. Jakub Kamiński/East News)
Sieć kablowa UPC Polska ma zrekompensować klientom podniesienie opłaty za usługę internetową. Decyzję dotyczącą operatora podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
UOKiK poinformował, że podstawą do zajęcia się sprawą były skargi klientów i konkurenta operatora dotyczące podwyższenia wysokości abonamentu.
Jak ustalił Urząd, klienci UPC, którzy zawarli umowy na czas nieoznaczony, otrzymali listy informujące o przyspieszeniu prędkości internetu i większej o 7 zł cenie tej usługi. Nowe zasady miały wejść w życie od 1 marca 2015 roku. Rok później operator ponownie podwyższył abonament – od 3 do 8 zł zależnie od pakietu. W listach spółka informowała, że wprowadza do umów postanowienie, które umożliwia zmianę wysokości abonamentu.
Prezes UOKiK stwierdził, że zarówno podwyższenie abonamentu, jak i zmiana postanowienia nie powinny zostać wprowadzone, ponieważ zawarte umowy nie przewidywały takiej możliwości. Urząd wyjaśnia, że nie znalazły się w nich tzw. klauzule modyfikacyjne, które precyzyjnie określają, co i w jakich warunkach może się zmienić w trakcie obowiązywania umowy.
"Nie kwestionujemy samego prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony - zawsze musi się to jednak odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną" - stwierdził w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
UPC Polska zobowiązał się do zmiany praktyk i zrekompensowania strat. Rozwiązania opisane w decyzji prezesa UOKiK dotyczą obecnych i byłych abonentów, do których UPC wysyłał listy informujące o podwyżkach i zmianach umów.
Jesteś lub byłeś klientem UPC i operator podwyższył ci abonament? Możesz liczyć na rekompensatę. Przywrócenie poprzednich cen i brak podwyżek w przyszłości dla określonej grupy klientów - to efekt działań Prezesa #UOKiK.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) October 28, 2020
Szczegóły➡️https://t.co/i9hb3ZXV3s pic.twitter.com/unhWUU7TeL
Klienci, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu nie przekracza 200 zł, będą mogli otrzymać darmową usługę do wyboru (np. telefonia komórkowa, dostęp do określonych kanałów). Z dwóch darmowych usług będą mogli skorzystać ci abonenci, u których suma nadpłat przekracza 200 zł.
Bez względu na wysokość rachunków aktualni abonenci będą mogli skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą.
Abonenci, którzy korzystają już z innych usług niż objęte podwyżkami, dostaną upust od 15 zł do 60 zł, zależnie do wielkości nadpłat. Natomiast byli abonenci otrzymają zwrot pieniędzy – 75 proc. zapłaconych podwyżek - albo będą mogli ponownie skorzystać z oferty UPC z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł nawet przez 18 miesięcy.
Decyzja jest prawomocna i podlega wykonaniu.
UOKiK przypomina, że w toku jest postępowanie wyjaśniające dotyczące Vectry. Urząd sprawdza, czy ta firma mogła zmienić postanowienia umów, w tym wprowadzić klauzulę modyfikacyjną i podwyższyć cenę, i czy były ku temu podstawy.
(KOZ, 29.10.2020)