"Rzeczpospolita" z dekalogiem walki z fake newsami

Wśród rozmówców "Rzeczpospolitej" znaleźli się m.in. Jakub Bierzyński, Jerzy Bralczyk, Edwin Bendyk i Dorota Gawryluk
"Rzeczpospolita" (Gremi Media) publikuje dekalog walki z fake newsami. W czwartki na łamach dziennika i w serwisie Rp.pl będzie zamieszczać wywiady z ekspertami na ten temat.
Dekalog ma ułatwiać rozpoznawanie fałszywych, zmanipulowanych treści. Zawarto w nim m.in. zasadę opierania się na "możliwie wielu źródłach", identyfikowania źródeł, weryfikacji newsów. Przypomniano, że news odnosi się do faktów, a nie opinii, oraz że notki w mediach społecznościowych nie zawsze są wiarygodnym źródłem informacji. "Pamiętaj, że polityka składa się niemal wyłącznie z nieprawdy" - brzmi dziewiąte przykazanie.
Każda z zasad została opracowana w formie wywiadu. Wśród rozmówców "Rz" znaleźli się m.in. Jakub Bierzyński, Jerzy Bralczyk, Edwin Bendyk i Dorota Gawryluk.
"Z rozmów jasno wynika, że fake newsy są, istnieją i przybierają na sile, dlatego odbiorcy powinni być coraz ostrożniejsi. »Rzeczpospolita« jako lider wiarygodności czuje się w obowiązku demaskować źródła, które tworzą fałszywe, zmanipulowane informacje" – mówi cytowany w komunikacie Bogusław Chrabota, redaktor naczelny "Rzeczpospolitej".
Dekalog jest drugą odsłoną kampanii "Odporni na dezinformację", która wystartowała w maju. Za koncepcję i realizację kampanii odpowiada dział marketingu Gremi Media.
Jak wynika z danych ZKDP, średnia sprzedaż ogółem "Rzeczpospolitej" w maju wyniosła 39 769 egz. (spadek o 4,77 proc. w porównaniu z majem 2019 roku). Serwis Rp.pl odwiedziło w czerwcu 4,08 mln użytkowników (wzrost o 9,86 proc. w porównaniu z czerwcem 2019 roku) (dane: Gemius/PBI).
(JSX, 23.07.2020)
